Mikko Martikkala yliopiston hallituksen opiskelijaedustajaksi

Mikko Martikkala on valittu Vaasan yliopiston hallituksen opiskelijajäseneksi kaksivuotiskaudelle 1.1.2016 lähtien. Martikkala opiskelee Vaasan yliopistossa kolmatta vuotta taloustieteitä. Hän toimii myös Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtajana.
Mikko Martikkala
Pirkko Nuolijärvi

– Erittäin positiivisin mielin lähden mukaan hallitukseen opiskelijaedustajana. Edessä on valtavan mielenkiintoinen haaste, kun koko korkeakoulukenttä on suuren myllerryksen keskellä. Ennen kaikkea yliopiston hallitus on paikka saada hyvää aikaan Pohjanmaalle ja koko Suomelle.

Martikkalalle on tärkeää, että Vaasan yliopisto on menestyvä, itsenäinen ja kansainvälinen yliopisto, joka tuottaa painoalueillaan maailman huippututkimusta ja tarjoaa Suomen korkeatasoisinta koulutusta. Kun maailma muuttuu, on yliopiston oltava pari askelta edellä, ei jäljessä.

– Opiskelijat ja nuoret ovat aina rohkeita ja uudistusmielisiä, enkä ole poikkeus. Nykyinen koko yliopistoyhteisöä osallistava toimintatapa on oikea tapa toimia. Yhteisö on koko henkilökunnasta ja opiskelijoista koostuva kokonaisuus.

Yliopistokollegio on aikaisemmin keväällä 2015 päättänyt, että Kotimaisten kielten keskuksen johtaja, professori Pirkko Nuolijärvi jatkaa Vaasan yliopiston hallituksessa nykyisen toimintakauden loppuun asti eli 31.12.2017. Koulutukseltaan Nuolijärvi on filosofian tohtori. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Helsingin kauppakorkeakoulun suomen kielen ja viestinnän apulaisprofessorina sekä Helsingin ja Uppsalan yliopistoissa. Hän on ollut Suomen Akatemian hallituksen jäsen (2003­–2009) ja on parhaillaan oikeusministeriön alaisen kieliasiain neuvottelukunnan varapuheenjohtaja. Pirkko Nuolijärvi on Vaasan yliopiston kunniatohtori.