Mitä voimme tehdä ilmastonmuutokselle? – Vaasa Climate Change Conference yhdistää tieteen ...

Ilmastonmuutokseen ratkaisuja etsivä Vaasa Climate Change Conference & Networking Forum järjestetään Vaasassa 26.–28.9.2019. Kyseessä on uusi pohjoismainen tapahtuma, jossa yhdistyvät tieteellinen konferenssi, tiede- ja luontoelokuvat sekä keskustelufoorumi.
Vaasan yliopiston VEBIC- ja Digital Economy -tutkimusalustat järjestävät ensimmäisen päivän tieteelliset sessiot. Kuva: Pixabay.com CC

Kolmipäiväinen tapahtuma on maksuton. Se on tarkoitettu niin tutkijoille, opiskelijoille, yritysten edustajille, elokuvantekijöille, poliitikoille ja päättäjille kuin järjestöille, kansalaisille ja perheille.

Tapahtuman ohjelma on nyt julkaistu. Ensimmäinen ja toinen konferenssipäivä järjestetään Vaasan yliopistolla, jolloin luvassa on tiedettä ja erilaisia paneelikeskusteluja yhdistettynä teemoista kertoviin dokumenttielokuviin. Kolmantena päivänä tapahtuma siirtyy Kulttuuritalo Fannyyn ja Vaasan pääkirjaston Draama-saliin.  Ilmastonmuutokseen liittyvistä luontoelokuvista, elokuvantekijöiden kohtaamisista ja nukketeatteri- ja musiikkiesityksistä koostuva ohjelma sopii erityisen hyvin perheille ja ilmastonmuutoksesta kiinnostuneille kansalaisille.

– Tapahtuman tavoitteena on kehittää toimivia ratkaisuja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi sekä levittää tietoutta näistä. Toivomme, että yleisö ottaisi tapahtuman omakseen ja osallistuisi rohkeasti kaikkiin tilaisuuksiin ja keskusteluun. Tapahtuma antaa yleisölle tietoa ja ideoita, kuinka omalta osaltaan osallistua tehokkaasti ilmastotalkoisiin. Kaikille konferenssiin osallistuville tapahtuma tarjoaa verkostoitumismahdollisuuden eri alueiden osaajien kanssa ja keskustelufoorumin yhteiskunnalliselle kansainväliselle vaikuttamiselle, sanoo tapahtuman koordinaattori Jukka P. Seppälä.

Kestävän kehityksen ratkaisut sotureina ilmastomuutosta vastaan

– Ilmastonmuutos tapahtuu nyt: sen aiheuttamat muutokset ja muutosten seuraukset ovat jo näkyvissä eri puolilla maapalloa. Nostamme konferenssin puheenvuoroissa ja paneelikeskusteluissa esiin keskeisiä kestävän kehityksen mukaisia teemoja tieteen, liiketoiminnan sekä yhteiskunnan näkökulmista, jotka yhdistämme dokumenttielokuvataiteen keinoin vaikuttavaksi visuaaliseksi kokonaisuudeksi, sanoo Vaasan yliopiston VEBIC-tutkimusalustan johtaja Suvi Karirinne.

Karirinteen johtamassa paneelikeskustelussa kuullaan, miten erilaisilla kiertotalouden ratkaisuilla voitaisiin taltuttaa ilmastonmuutosta. Pääpuhujina ovat Biolanin toimitusjohtaja Pekka Kariniemi ja tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell.

Päivän toisessa sessiossa kuullaan puolestaan avaruusdatan roolista ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Aiheesta kertoo professori, Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi Vaasan yliopistosta.

Toisen konferenssipäivän ohjelman järjestävät Pohjoismainen energiatasa-arvoverkosto NEEN, Luulajan teknillinen yliopisto ja Wildlife Vaasa festivaalin tukiyhdistys ry. Päivän ensimmäisen session aiheena on, miten naiset vauhdittavat siirtymistä vastuulliseen energiamurrokseen. Toinen sessio pureutuu maapallon kuivien ja puolikuivien alueiden ilmastonmuutokseen pääpuhujanaan professori Nadhir Al-Ansari Luulajan teknillisestä yliopistosta. Kolmannessa sessiossa kuullaan paikallisista ratkaisuista ilmastomuutosta vastaan. Session pääpuhuja on kestävän kehityksen asiantuntija, professori Wayne Visser Kaleidoscope Futures Ltd:sta.

Nukketeatteria, luontoelokuvia, elokuvantekijöitä ja musiikkia

Konferenssin kolmannen päivän ohjelmasta vastaa Vaasan kaupungin kulttuuri- ja kirjastopalvelut. Päivän tarkoituksena on esitellä yleisölle konferenssin teemoja ja sisältöjä luontoelokuvien kautta. Luontoelokuvat ovat osa kulttuuri- ja kirjastopalveluiden järjestämän Vaasa Wildlife -luontoelokuvafestivaalin arkistoa.

Päivän ohjelmaan kuuluu nukketeatteria, interaktiivisia, suomeksi ja ruotsiksi tekstitettyjä luontoelokuvaesityksiä, elokuvatekijöiden kohtaamisia, paneelikeskusteluja, Eero Murtomäestä kertovan elokuvan maailman ensi-iltaesitys sekä konsertti Kulttuuritalo Fannyssa.

Konferenssin tapahtumapaikkoina toimivat Vaasan yliopiston päärakennuksen auditorio Wolff ja Mathildan aula (Wolffintie 34), Kulttuuritalo Fanny (Kirkkopuistikko 34) ja pääkirjaston Draama-sali (Kirjastonkatu 13).

Vaasan ilmastonmuutoskonferenssi ja verkostoitumisfoorumi

Vaasa Climate Conference & Networking Forum

Tapahtuman järjestävät Wildlife Vaasa Film Festivaalin tukiyhdistys, Vaasan yliopiston VEBIC- ja Digital Economy -tutkimusalustat, Luulajan teknillinen yliopisto, Vaasan kirjastot ja kulttuuripalvelut, NEEN/NEF, Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK, Vaasan Lyseon lukio, Elokuvakeskus Bothnia.  Tapahtumaa rahoittavat Pohjanmaan liitto ja Veljekset Gröndahlin säätiö.

Lisätietoja:

Tapahtuman koordinaattori Jukka P. Seppälä, Wildlife Vaasa festivaalin tukiyhdistys, puh. 0400 153 143, seppalajukkap(at)gmail.com

Tutkimusalustan johtaja Suvi Karirinne, Vaasan yliopisto, VEBIC puh. 029 449 8284, suvi.karirinne(at)uwasa.fi

Kulttuurikoordinaattori Ilias Missyris, Vaasan kaupunki, p. 0400 800 302, ilias.missyris(at)vaasa.fi

Kulttuuripäällikkö Sanna Bondas, Vaasan kaupunki, sanna.bondas(at)vaasa.fi

Tapahtuman aikana esitettävät elokuvat