Nyyti vinkkaa 11/2022

Nyyti vinkkaa - Nyyti News
Marraskuu on se kuukausi, jolloin luonto asettuu talvilepoon. Marraskuu - kuukausi, joka tuo tullessaan pyhäinpäivän, Ruotsalaisuuden päivän ja isänpäivän. Marraskuu - kuukausi, jolloin vietetään myös monenlaisia teemaviikkoja. On Miesten viikko, Ehkäisevän päihdetyön viikko, Lasten oikeuksien viikko ja Parisuhdeviikko sekä lisäksi myös Mielenterveysviikko.

Tilastojen perusteella iso osa pojista ja miehistä voi hyvin sekä pärjää elämässään. Kuitenkin MiehenTila-hankkeemme tarvekartoituksen ja ryhmätyöstä kertyneen kokemuksen perusteella iso osa miehistä kärsii yksinäisyydestä, itseluottamuksen puutteesta ja suoriutumispaineista, jotka heikentävät miesten mielenterveyttä ja hyvinvointia.

Nyyti ry on mukana Miesten viikon alussa, 7.11.2022, käynnistyvässä Miltä susta tuntuu? -kampanjassa. Kampanjalla halutaan herättää avointa keskustelua miesten ja poikien hyvinvoinnista. Useiden miesten hyvinvoinnin eteen työskentelevien järjestöjen ja toimijoiden kanssa toteutettavan kampanjan tavoitteena on auttaa miehiä pysähtymään omien tunteiden ja kokemusten äärelle sekä rohkaista kysymään läheiseltä mieheltä hänen voinnistaan.

Miesten ja poikien hyvinvoinnin lisäksi Nyytin marraskuussa pureudutaan opiskeluarjessa jaksamiseen, opiskelijoiden yksinäisyyteen sekä siihen, kuinka läheinen voi tukea korkeakouluopiskelijaa.

Marraskuussa luonnon kuollessa eli asettuessa talvilepoon on myös oiva aika puhua ympäristötunteista, työpajalla ympäristösurun merkeissä sekä saada opastusta ympäristöahdistuksen käsittelyyn.

Jatka ihmeessä tämän uutiskirjeen lukemista, niin saat lisätietoja edellä mainituista asioista sekä muusta Nyytin toiminnasta.

Ajankohtaisimmat tiedot toiminnastamme löydät Nyytin sivuilta Instagramista, Facebookista, LinkedInistä ja Linktr.ee:stä, kuten myös Twitterissä ja Tuudosta sekä tietenkin verkkosivuiltamme.

Vanhempainilta korkeakouluopiskelijoiden läheisille 15.11.2022

• Miten läheistä opiskelijaa voisi tukea mielenterveyden ja opiskelukyvyn haasteissa?
  • Oletko huolestunut opiskelevan lapsesi tai muun opiskelijaläheisesi hyvinvoinnista?
  • Haluaisitko tietää, millaista tukea opiskelijalle ylipäätään on tarjolla?

Vanhemmilla ja muilla läheisillä voi olla todella tärkeä rooli opiskelijan tukemisessa, mutta valmiudet tukemiseen tarvitsevat tietoa – sitä haluamme tällä vanhempainillalla tarjota!

Nyytin vanhempainillassa 15.11.2022 klo 18.00-20.20 tarjoamme tietoa opiskelijan mielen hyvinvoinnin tukemisesta ja esittelemme erilaisia saatavilla olevan tuen muotoja.

Tilaisuus on suunnattu opiskelijoiden vanhemmille sekä muille läheisille.

Mukana on puheenvuoroja monilta opiskelijoiden tukitahoilta ja asiantuntijoilta. Vanhempainilta toteutetaan Zoomissa, ja koko tilaisuuden ajan osallistujilla on myös mahdollisuus keskustella chatissä ja esittää kysymyksiä puheenvuorojen pitäjille.

Lisätietoa verkkosivuiltamme ja linkki iltaan (avautuu uuteen ikkunaan).

Vanhempainiltaan ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Nyytin Chat

Marraskuussa Nyytin chateissä pureudutaan opiskelijan elämään erilaisten aiheiden kautta. Aiheet vaihtelevat nukahtamisen vaikeudesta yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteeseen opinnoissa. Opiskelijan mahdollisuudesta jäädä sairauslomalle keskustellaan yhdessä Kelan asiantuntijoiden kanssa.

Alla marraskuun chattien ajankohdat aiheet. Klikkaamalla chatin nimeä saat lisätietoa ko. chatistä. (Linkit avautuvat uuteen ikkunaan). Tule mukaan keskustelemaan!

Ajankohdat ja aiheet

Kurkkaa etukäteen joulukuun teemat ja chattien ajankohdat verkkosivuiltamme (avautuu uuteen ikkunaan).

Toimintaa ja webinaarit opiskelijoille

Webinaari opiskelijoille: Miten jaksan opiskeluarjessa? 9.11.2022 klo 15.00–16.30

Marraskuussa opiskelua on takana jo pitkä tovi ja silloin onkin hyvä pysähtyä oman jaksamisen ja sen vahvistamisen äärelle.

Miten jaksan opiskeluarjessa? -webinaarissa puhutaan jaksamista tukevista konkreettisista keinoista ja käsitellään aihetta myös erilaisten harjoitteiden avulla.

Lisätietoja webinaarista (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Puhutaan ympäristötunteista -etätyöpaja ympäristösurun teemalla 23.11.2022 klo 18–20

Ympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvät huolet haastavat meitä kaikkia, mutta yhdessä voimme vahvistaa tunnetaitoja ja mielenterveyttä.

Puhutaan ympäristötunteista -etätyöpaja tarjoaa työkaluja ympäristöön liittyvän surun kohtaamiseen ja käsittelyyn. Työpajassa saat vertaistukea ja mahdollisuuden pohtia omaa suhtautumistasi ilmasto- ja ympäristökriisiin sekä tulevaisuuteen.

Tervetuloa mukaan!

Työpajan tarjoaa Ympäristöahdistuksen mieli -hanke.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen täältä. (Linkki avautuu uuteen ikkunaan.)

Maailmanlopun skenaarioista toivon rakentamiseen -webinaarisarja loppuhuipennus 8.12.2022

Maailmanlopun skenaarioista toivon rakentamiseen -webinaarisarjamme huipentuu 8.12.2022 klo 13. Webinaarissa kuullaan mm. uutta tietoa siitä, mitä meissä tapahtuu, kun kohtaamme ympäristökriisin todellisuuden, ja miten maailmanpelastaja törmää omiin rajoihinsa. Miten pidämme yllä aktiivista toivoa ja toimintakykyisyyttä?

Puhujina ympäristötunteiden tutkija, dosentti Panu Pihkala, Finlandia-palkittu kirjailija Anni Kytömäki ja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Webinaari on avoin kaikille kiinnostuneille eikä edellytä aiempaa osallistumista.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen täältä.