Nyyti vinkkaa 2/2022

Nyyti vinkkaa - Nyyti News
Tervehdys Nyytistä

Talvi on parhaimmillaan ja lunta on satanut koko maassa reilusti. Osa meistä riemuitsee lumen tuomista iloista, ja toiset taas näkisivät mieluummin vähemmän lunta ja enemmän sulaa maata.

Ympäristö ja siinä tapahtuvat muutokset herättävät tunteita ja ajatuksia. Tunteiden ja ajatusten tunnistaminen, hyväksyminen ja tunnetaitojen harjoitteleminen auttavat ympäristömuutosten ja ilmastokriisin keskellä. Tärkeää ympäristökriisin ajassa on aktiivisen toivon ylläpitäminen.

Miten Nyytin toiminta liittyy ympäristöön?

Ympäristön ja mielenterveyden yhteydet nousevat koko ajan tärkeämmiksi teemoiksi. Ympäristöhuoli ja -ahdistus koskettaa erityisesti nuoria aikuisia ja opiskelijoita. On tärkeää, että teemme järjestönä aktiivista työtä nuorten tulevaisuuden eteen, sillä ympäristökriisi uhkaa monin tavoin mielenterveyttä. Merkittävänä mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimijana haluamme toimia yhteiskunnassa ympäristön ja mielenterveyden kannalta kestävän tulevaisuuden puolesta.

Ympäristökriisin aikana tunne- ja vuorovaikutustaitojen, yhteisöllisyyden, myötätunnon ja merkityksellisyyden edistämistä tarvitaan koko ajan enemmän. Nyytillä on tähän paljon osaamista ja työkaluja tarjottavana. Vasta valmistuneessa ympäristöohjelmassamme on linjattu keskeisiä toimintatapoja, jotka liittyvät sekä vaikuttamiseen että oman työyhteisön ekologisiin valintoihin. Ohjelma on laadittu henkilöstön ja hallituksen kesken yhteistyössä.

Lue ympäristöohjelma täältä

Tämän uutiskirjeen lopusta löydät linkin Pieni opas ympäristöahdistukseen -julkaisuun. Muita tämän kirjeen aiheita ovat Nyytin helmikuun ryhmämuotoiset chatit, mielenTEKoja-yksilöchat sekä webinaarit.

Seuraa toimintaamme Instagramissa, Facebookissa, Twitterissä, Tuudossa ja tietenkin verkkosivuillamme, mistä löydät myös kaikki uutiskirjeemme.

Nyytin Chat

Stressaako hybridiopetus tai opiskelu naisena teknisellä alalla? Mietityttääkö opiskeluala tai kesätyön hakeminen. Näistä aiheista chattäillään helmikuun chateissä. Klikkaamalla alta chatin nimeä näet tarkemman kuvauksen chatistä.

Chatit toteutetaan torstaisin klo 18–20. Löydät ryhmämuotoiset chattimme sekä lisätietoa kaikista kevään chateistämme verkkosivuiltamme.

mielenTEKoja -chat - yksilöchat

Haluaisitko jutella vertaisen kanssa ilman häiriöitä?

mielenTEKoja–chat on yksilöchat, jossa voit saada vertaistukea. Vastaamassa ovat vertaispäivystäjät eli tehtävään koulutetut korkeakouluopiskelijat. Chat toimii drop in -periaatteella, on täysin ilmainen ja keskustelut tapahtuvat anonyymisti ja luottamuksellisesti. Chat on avoin kaikille korkeakouluopiskelijoille alasta riippumatta.

Juttelemaan pääset maanantaisin ja torstaisin klo 17-19. Tule ihmeessä mukaan - Me odotamme sinua!

Lisätietoja chatistä sekä mielenTEKoja-toiminnasta löydät täältä!

Webinaarit

Itsekritiikki ja perfektionismi -webinaari

Webinaariin osallistumalla pääset kuuntelemaan ja oppimaan uutta näistä meitä kaikkia koskevista aiheista.

Perfektionismi-osuudessa pohditaan, mitä kaikkea perfektionismi voi olla. Käymme läpi neljän erilaisen perfektionistityypin avulla, millaista perfektionismi on. Lähtökohtainen ajatus voi olla: perfektionismi on huono asia. Asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Tämän vuoksi kannattaa tulla kuuntelemaan webinaaria. Opit lisää perfektionismista ja saat vinkkejä, kuinka haitallisesta perfektionismista voi yrittää päästä eroon.

Itsekritiikki-osuudessa tutustutaan siihen, mitä liiallinen itsekritiikki on ja miten se vaikuttaa meihin. Tarkastelemme myös, mitä itsekritiikkimme yrittää saada aikaiseksi. Tarkoituksena on oppia kääntämään itsekritiikkiä enemmän oppimista ja kasvua tukevaan suuntaan, ankaruuden ja lannistamisen sijaan. Tässä osiossa tehdään itsekritiikin käsittelyyn liittyviä harjoituksia.

Webinaarin ohjelman ja linkin webinaariin löydät verkkosivuillamme. Webinaarin Zoom-linkki julkaistaan sivustollamme ennen webinaaria.

Jaxuhaleista konkretiaan 26.4.2022

Webinaarissa puhutaan jaksamista tukevista konkreettisista keinoista ja levähdetään hetki lempeän palautumisharjoituksen äärelle. Webinaari on avoin kaikille opiskelijoille. Webinaarissa aihetta käsitellään myös erilaisten harjoitteiden avulla. Flinga-työskentely on vapaaehtoista, voit myös tulla vain kuulolle.

Webinaarin ohjelman ja linkin webinaarin löydät verkkosivuiltamme.

Pieni opas ympäristöahdistukseen

Mistä ympäristöahdistus kertoo? Miten ympäristökriisin herättämien tunteiden kanssa voi elää? Mitä annettavaa sote-ammattilaisilla on ympäristökriisissä, ja mistä ammattilainen itse voi ammentaa voimavaroja?

Ympäristökriisi kysyy tunnetaitoja

Pieni opas ympäristöahdistukseen – tietopaketti sote-alojen ammattilaisille tarjoaa helposti lähestyttävää tietoa ajankohtaisesta teemasta ja konkreettisia työkaluja mielen hyvinvointiin. Hyödynnä Pientä opasta työyhteisössäsi, oman työsi tukena sekä opiskelijoiden ja vapaaehtoisten tietopakettina. Myötätunnolla ja tunnetaidoilla lisäämme omaa ja yhteisöjemme resilienssiä nykyisessä ympäristökriisin ajassa.

Tutustu tästä ja jaa tietoa eteenpäin.

Töihin Nyytiin?

Tule meille opiskelijoiden mielenterveyden ja opiskelukyvyn edistäjäksi!

Käynnistämme kaksi uutta kehittämishanketta kevään 2022 aikana.

Toisessa hankkeessa pureudutaan korkeakouluopiskelijoiden yksinäisyyskokemuksen lieventämiseen ja ehkäisemiseen yhdessä HelsinkiMission kanssa. Haemme tähän hankkeeseen kehittämispäällikköä sekä asiantuntijaa. HelsinkiMissio toteuttaa hanketta kahden asiantuntijan voimin. Tutustu hakuilmoitukseen.

Toisessa hankkeessa keskitytään korkeakouluissa opiskelevien nuorten miesten mielenterveyden tukemiseen. Tätä hanketta tulevat tekemään hankepäällikkö ja asiantuntija. Katso hakuilmoitus.

Hakuaika kaikkiin tehtäviin päättyy 15.2.2022 klo 16.