Oodi vaihtuu Peppiin – tärkeää tietoa opiskelijoille

Vaasan yliopiston kampus
Vaasan yliopisto ottaa käyttöön uuden opintotietojärjestelmän syyslukukaudella 2021. WebOodi on tullut tiensä päähän ja se vaihdetaan nykyaikaiseen Peppi-järjestelmäkokonaisuuteen.

Peppi-kokonaisuuteen kuuluu paljon erilaisia toimintoja ja liitännäispalveluita, jotka helpottavat sekä opiskelijoiden että henkilökunnan arkea.

Pepin kautta opiskelijat voivat esimerkiksi

• suunnitella opintonsa (HOPS)
  • ilmoittautua opintojaksojen toteutuksille ja tentteihin
  • sopia opiskeluun liittyvistä asioista ohjaajan tai opettajan kanssa Peppiin tallentuvilla viesteillä (Sopimuspankki)
  • hankkia sähköisen opiskelutodistuksen ja opintosuoritusotteen
  • hakea muualla suoritettujen opintojen hyväksi lukemista tutkintoon (AHOT) (käyttöönotto vuonna 2022)

Opiskelijoiden toiminnot on Pepissä kasattu näppärästi yhteen paikkaan: opiskelijan työpöydälle. Opiskelijan työpöydän sisältö tarkentuu syksyyn 2021 mennessä, ja suunnitteluun osallistuu opiskelijoiden Peppi asiantuntijaryhmä, joka on aloittanut toimintansa joulukuussa 2020.

Pepin käyttöönoton tarkka aikataulu täsmentyy kevään 2021 aikana. Käyttöönottovaiheessa loka-marraskuussa 2021 on luvassa n. kolmen viikon mittainen käyttökatko, jonka aikana opintotietojärjestelmän tietoihin ei voi tehdä muutoksia, mutta WebOodi on käytössä lukutilassa. Käyttökatko koskee vain opintotietojärjestelmää, eli käyttökatkon aikana opetus ja opiskelu jatkuvat normaalisti.

Jokaisen kannattaa ennakoida käyttökatkoa opiskeluissaan mahdollisuuksien mukaan. Erityisesti loppuvuodelle 2021 valmistumista suunnittelevien opiskelijoiden kannattaa ottaa käyttökatko ja siitä aiheutuvat aikataulumuutokset huomioon. Kaikkien asiat käsitellään ja tallennetaan järjestelmään mahdollisuuksien mukaisella aikataululla, mutta järjestelmän vaihdos voi vaikuttaa palveluihin ja käyttökatko saattaa hidastaa valmistumista loppuvuonna.

Kannattaa seurata Peppi-tiedotusta ja -ohjeita. Syksyllä 2021 valmistumiseen ja muihin tärkeisiin opiskelija-asioihin liittyvistä tarkemmista aikatauluista tiedotetaan tämän kevään aikana. Opiskelijat saavat lisätietoa Pepistä, mm. ennakointia tukevan muistilistan ja muita ohjeita pitkin vuotta.

Pepin käyttöön on tulossa monenlaista tukea ja apua. Tämän kevään aikana on luvassa Peppi-infotilaisuuksia opiskelijoille. Pepin käyttöohjeet kootaan käyttäjäryhmittäin sähköiseen Peppi-käsikirjaan, jonka ensimmäinen versio käyttöönottoon liittyvine ohjeineen julkaistaan viimeistään syksyn alussa. Tämän jälkeen käsikirjaa päivitetään ja täydennetään käyttöohjeilla ja muilla tarpeellisilla tiedoilla.

Peppiin liittyviä uutisia, keskusteluja ja tapahtumia löytyy Moodlen Peppi-info alustalta. Peppiin liittyviä kysymyksiä ja ideoita voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen peppi@uwasa.fi. Opiskelijoiden Peppi asiantuntijaryhmää vetää ja työryhmän toiminnasta lisätietoja antaa Elina Alho.