Opiskelijaliikkuvuus ennätyslukemissa

Vaasan yliopistosta lähti ja yliopistoon saapui vuonna 2014 ennätysmäärä vaihto-opiskelijoita vähintään kolmeksi kuukaudeksi. Ulkomaille lähti 261 opiskelijaa, mikä on 20 % enemmän kuin vuonna 2013. Saapuneita opiskelijoita oli 213, mikä on 14 % enemmän kuin toissavuonna. Opiskelijaliikkuvuus on lisääntynyt tasaisesti vuosittain, mutta viime vuonna määrät kasvoivat selkeästi.

Yliopisto pitää tärkeänä opiskelijoiden mahdollisuutta kansainvälistymiseen ja liikkuvuuteen.

– Opettajat korostavat kansainvälisten valmiuksien tärkeyttä, ja vaihdossa olleet opiskelijat kannustavat muitakin lähtemään maailmalle. Vaihtoon lähteminen ja kansainvälistyminen on nyt erittäin suosittua, kertoo lähtevästä opiskelijaliikkuvuudesta vastaava kansainvälisten asioiden suunnittelija Juhani Moisio.

Vaasan yliopiston opiskelijoista jo joka kolmas lähtee opiskelemaan osan tutkinnostaan ulkomaille.

– Kansainvälinen kokemus kantaa paljon opiskeluaikoja pidemmälle. Niin ulkomaiset kuin kotimaisetkin työnantajat arvostavat kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä. Vaasan yliopistolla on hyvät yhteydet maailmaan, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää opintojen aikana.

Saapuvilta opiskelijoilta kerätystä palautteesta ilmenee, että Suomi on kiinnostava kohdemaa.

– Vaihto-opiskelijoille tarjoamamme opintotarjonta on myös yksi vaihtokohteen valintaan suuresti vaikuttavista tekijöistä. Ja toki aikaisempien vaihto-opiskelijoiden kokemukset vaikuttavat, eli yliopistoomme saapuvat opiskelijat ovat usein kuulleet kavereiltaan tai sisaruksiltaan hyvistä kokemuksista Vaasassa, kertoo saapuvasta opiskelijaliikkuvuudesta vastaava kansainvälisten asioiden suunnittelija Juuli Honko.

-TR-