Opiskelijat kehittelivät lisäkierrettä alumnitoimintaan

Joka syksy ja kevät NESU:n (Nordiska Ekonomie Studerandes Union) jäsenet ympäri Pohjoismaita kokoontuvat viikon ajaksi viettämään aikaa yhdessä ja osallistumaan lukuisiin aktiviteetteihin. Konferenssit tehostavat NESU-jäsenten välisiä suhteita sekä tukevat jäsenten verkostoitumista ja yhteistyötä. Tämänkertainen, Vaasan yliopistolla järjestetty konferenssi keskittyi mainontaan, joka on tärkeää myös yrityksille.
Parhaat ratkaisut esittänyt ryhmä palkittiin yliopistotuottein.

Vaasan yliopistopalveluiden viestintäyksikkö oli myös mukana tapahtumassa anta­malla osallistujille ratkaistavaksi todellisen case-tapauksen. Osallistujien toivottiin kehittelevän toimivia ja kustannustehokkaita ratkaisuja elinikäisten alumnisuhteiden luomiseen.

– Alumnit ovat meille tärkeitä. Uskomme, että moni haluaa olla entisen yliopistonsa elämässä mukana seuraamalla uutisia ja tutkimusta, vaihtamalla kuulumisia vanhojen opiskelutovereiden kanssa sekä toimimalla mentoreina opiskelijoille, yliopiston viestintäpäällikkö Maria Mäkelä sanoo.

Uusia näkökulmia ja konkreettisia ratkaisumalleja

Viestintäyksikössä toivottiin konferenssiosallistujilta ratkaisuja muun muassa siihen, kuinka tämänhetkisistä opiskelijoista saataisiin tulevaisuuden alumneja ja siihen, kuinka 30 ikävuoden ylittäneitä alumneja voitaisiin tässä vaiheessa tavoittaa.

– Jotta käyttökelpoisia toimintamalleja halutaan löytää, kannattaa neuvoa kysyä niiltä, joita asia koskee: opiskelijathan ovat huomisen alumneja. Saimme alumnitoiminnan kehittämiseen paljon uusia näkökulmia, joita emme ole tulleet itse ajatelleeksikaan. Kauppatieteiden opiskelijat osasivat hienosti lähteä hakemaan konkreettisia ratkaisuja, Mäkelä kiittelee.

– Tarkoituksenamme on ottaa käyttöön useita ideoita ja koota oman alumnitoimintamme konsepti parhaista maailmalla käytössä olevista käytännöistä.