Perttolan ja Pernaan monitieteinen artikkeli palkittiin konferenssin parhaana

Vaasan yliopiston tohtorikoulutettavat Laura Perttola ja Hanna–Kaisa Pernaa ovat saaneet Young Researcher Award -palkinnon liettualaisen Šiauliain yliopiston järjestämässä kansainvälisessä konferenssissa. Heidän monitieteinen tutkimusartikkelinsa palkittiin parhaana 56 artikkelin joukosta.
Artikkelissa pohditaan marginaaliryhmien suojelun tarpeen ja deliberatiivisen demokratian periaatteiden yhteensovittamisen ongelmia.

Liettuassa 5th International Scientific-Practical Conference: Good governance at local self-government: Opportunities and challenges in developing collaborative governance -konferenssissa tutkimustaan esitelleet Perttola ja Pernaa ovat molemmat Vaasan yliopiston filosofisesta tiedekunnasta. Perttola on tohtorikoulutettava julkisoikeuden yksikössä ja Hanna-Kaisa Pernaa sosiaali- ja terveyshallintotieteen yksikössä.

Perttolan ja Pernaan tutkimusartikkelin  “Absent minority in welfare planning: Entitling or overburdening citizens with responsibility?” lähtökohtana olivat tutkimukset, joiden mukaan pieni osa väestöstä kerryttää huomattavan osan hyvinvointipalveluiden kokonaiskustannuksista. Tästä ryhmästä suurin osa on luettavissa marginaaliin, joka ei ole edustettuna hyvinvointipalveluiden päätöksenteossa.

– Artikkelissa pohditaan tämän ryhmän suojelun tarpeen ja deliberatiivisen demokratian periaatteiden yhteensovittamisen ongelmia hallinnollisesta näkökulmasta sekä aktiivisen vähemmistön avainasemaa marginaalin palvelutarpeiden edustajana, Hanna-Kaisa Pernaa kertoo.