Pienillä investoinneilla peliyrittäjäksi

– Peli on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä tutkittavaa riittää lähes loputtomasti. Tutkimus voi käsitellä esimerkiksi pelaajaa, pelikokemusta tai itse peliä. Pelissä itsessään taas voidaan tutkia vaikkapa kielellisiä valintoja, pelihahmoja, pelin musiikkia tai pelin käyttöliittymää käytettävyyden kannalta, luettelee viestintätieteiden yliopisto-opettaja Olli Raatikainen Vaasan yliopistosta.
Yliopisto-opettaja Olli Raatikainen

Vaasan yliopistossa tutkitaan muun muassa peleissä tapahtuvaa mainontaa, pelijournalismia ja virtuaalisilmikon vaikutuksia pelikokemukseen. Yliopiston vahvuus pelitutkimuksessa on tiederajat ylittävä yhteistyö eri oppiaineiden ja oppilaitosten välillä. Lähitulevaisuudessa käynnistetään useita pelitutkimukseen liittyviä yhteistyökuvioita.

Vaasan yliopiston viestintätieteiden oppiaine, Vaasan Energiainstituutti VEI, retropelikerho Pelikasetti ja West Coast Startup -kasvuyrittäjyyshautomo järjestävät Vaasa Game Days -tapahtuman Vaasan yliopistolla tiistaina ja keskiviikkona 8.–9. joulukuuta. Vaasa Game Days on digitaalisiin ja analogisiin peleihin sekä pelialalla toimiviin yrityksiin keskittyvä kansainvälinen tapahtuma. Se on pelialan yritysten ja siitä kiinnostuneiden ihmisten kohtaamispaikka, jossa voi tutustua alan toimijoihin ja peliuutuuksiin.

Virtuaalisilmikot mullistavat pelikokemuksen

Peliteollisuus on esimerkki globaalista toimialasta, jossa alkuinvestoinnit ovat erittäin pienet. Pelien tekeminen ei vaadi suurta työntekijämäärää, isoja tehdasinvestointeja tai valtavia pääomia.

– Peliyrittäjyys tarjoaa mahdollisuuden valtavaan kasvupotentiaaliin ja kansainväliseen menestykseen ilman satojen tuhansien pankkilainaa. Yrittäjä voi saada tuhannen euron investoinnilla aikaan miljoonien tuoton, sanoo Raatikainen.

Mitkä ovat uudet trendit peleissä?

– Iso, jo muutaman vuoden ajan odotettu mullistus tulee virtuaalisilmikoiden kuluttajaversioiden ilmestyessä kauppoihin ensi vuoden alkupuolella. Laite on kasvoille puettava, linsseillä varustettu laatikko, joka tarjoaa pään liikkeisiin reagoivan, koko näkökentän täyttävän 3D-kuvan. Silmikoiden todellinen potentiaali nähdään vasta muutaman vuoden kuluttua, kunhan tekniikka vielä hieman kehittyy. Tällä hetkellä silmikoiden käyttö vaatii erikseen pelikäyttöön rakennetun tietokoneen.

-TR-