Professori Erkki K. Laitinen Julkaisufoorumin arviointipaneelin jäseneksi

Tieteellisten seurain valtuuskunnassa toimiva Julkaisufoorumin ohjausryhmä on nimittänyt professori Erkki K. Laitisen arviointipaneelin jäseneksi kaudelle 2014–2016. Paneeleihin nimitettiin kaikkiaan 203 henkilöä, joista puolet on uusia jäseniä.
(kuva: flickrcc)

Julkaisufoorumi on järjestelmä, jossa tieteellistä julkaisutoimintaa voidaan arvioida määrän lisäksi myös laadullisesti. Julkaisufoorumijärjestelmän perustana on julkaisukanavien eli tieteellisten lehtien, sarjojen ja kirjakustantajien kaikki tieteenalat kattava tasoluokitus.

Julkaisufoorumi-luokituksen on tarkoitus toimia yliopistojen koko tieteellisen julkaisutuotannon laadun indikaattorina opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämässä yliopistojen valtiorahoitusmallissa vuodesta 2015 alkaen.

Vuoden 2014 aikana paneelit toteuttavat kaikkien Julkaisufoorumissa luokitelluiden julkaisusarjojen, konferenssien ja kirjakustantajien kattavan tasoluokkien uudelleenarvioinnin.