Puolustusvoimien harjoitus kampuksella viikolla 10 – alueella liikkuu varusmiehiä ja viranomaisia

Yliopisto ilmasta
Porin prikaati harjoittelee Vaasassa ja sen lähialueilla 7.–11. maaliskuuta. Porin prikaatin johtama Vaasa 22 -harjoitus on yksi Maavoimien kuudesta paikallispuolustusharjoituksesta.

Vaasan yliopisto osallistuu harjoituksiin viikolla 10, jolloin kampuksella liikkuu muun muassa varusmiehiä sekä viranomaisia. Ulkopuolisille ei aiheudu harjoituksista vaaraa. Harjoitusta on ryhdytty suunnittelemaan viime vuoden syksyllä, ja yliopiston valmiussuunnitelmaa päivitetään vuosittain.

Paikallispuolustuksen lisäksi harjoituksen keskeisiin pääteemoihin lukeutuu moniviranomaisyhteistyö. Näin ollen harjoitus kokoaa yhteen Porin prikaatin henkilöstön, varusmiesten ja reserviläisten lisäksi Pohjanmaan alueen viranomaisia, Vaasan kaupungin työntekijöitä sekä alueen yrityksiä ja toimijoita. Viranomaisista mukana ovat muun muassa poliisi, pelastuslaitos ja rajavartiolaitos.

Puolustusvoimat harjoittelee paikallispuolustuksen tehtäviä eri puolilla Suomea viikoilla 9–10.

Lisätietoja: turvallisuuspäällikkö Ronald Pått, p. 029 449 8570