Rahoituksen maisteriohjelman kansainvälinen opetusyhteistyö laajenee – uusi ...

Vaasan yliopiston rahoituksen EPAS-akkreditoitu maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Finance on solminut uuden kansainvälisen kaksoistutkintosopimuksen arvostetun ranskalaisen kauppakorkeakoulun IÉSEG School of Managementin kanssa.

IÉSEGille on myönnetty kolme yliopistomaailman arvostetuinta laatuarviointia eli akkreditointia. Kolmoisakkreditointi on myönnetty vain yhdelle prosentille maailman kauppakorkeakouluista.

– Se on merkki korkeasta opetuksen ja koulutusohjelmien laadusta sekä halusta tehdä sopimuksia vain laadukkaiden yhteistyökumppaneiden kanssa, sanoo professori ja rahoituksen koulutusohjelmavastaava Janne Äijö.

– Kansainväliset yhteistyösopimukset ovat todella tärkeitä uusien mahdollisuuksien tarjoamiseksi opiskelijoille. Kaksoistutkintosopimukset tukevat maisteriopiskelijoiden liikkuvuutta ja lisäävät opiskeluympäristön kansainvälisyyttä. Lisäksi sopimukset antavat hyviä mahdollisuuksia kehittää opettajavaihtoa, mikä on tärkeä osa aidosti kansainvälistä kampusta, kertoo kansainvälisten asioiden asiantuntija Anne Ahlqvist.

Kyseessä on jo Vaasan yliopiston seitsemäs kaksoistutkintosopimus. Sekä rahoituksen maisteriohjelmalla että strategisen liiketoiminnan kehittämisen (Master’s Programme in Strategic Business Development) maisteriohjelmalla on kaksoistutkintosopimukset Uumajan yliopiston kanssa. Kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelmaan (Master’s Degree Programme in International Business) liittyviä kaksoistutkintoja voi tehdä Prahan kauppakorkeakoulussa, saksalaisessa Europa Universität Viadrinassa, Kedge Business Schoolissa Ranskan Marseillessa ja Bordeaux’ssa sekä italialaisessa Pavian yliopistossa.

Viime vuosina 25 Vaasan yliopiston ja lähes 50 kumppanuusyliopistojen opiskelijaa on suorittanut kaksoistutkinnon.

Kaksoistutkinnosta hyötyä opiskelijalle

Ahlqvist uskoo, että opiskelijoille on selvää hyötyä kaksoistutkinnosta työmarkkinoilla. Hakija erottautuu joukosta tutkintotodistuksella kahdesta eri yliopistosta ja maasta.

Kaksoistutkinnossa opiskelija suorittaa noin vuoden verran opintoja ulkomaisessa yliopistossa. Nämä hyväksytään sekä Vaasan yliopiston sekä vaihtokohteen tutkintoon, jolloin opiskelija saa tutkintotodistukset molemmista korkeakouluista.

– Kun opiskelijat opiskelevat ja asuvat ulkomailla kokonaisen vuoden, he saavat luotua kansainvälisen verkoston, oppivat kieltä ja kulttuuria sekä kehittävät kykyään toimia kansainvälisissä tehtävissä ja työympäristöissä.

Lisätiedot:
Professori Janne Äijö, p. 029 449 8519