Robotit tulevat – oletko valmis? Syksyn Minä ja tiede -yleisöluennot alkavat

Vaasan yliopiston Seinäjoella ja Vaasassa järjestettävillä Minä & tiede -yleisöluennoilla pureudutaan tänä syksynä kiinnostaviin ja ajankohtaisiin aiheisiin.

Syksyn ensimmäiset luennot järjestetään tiistaina 20. syyskuuta klo 18 Seinäjoen kaupunginkirjastossa ja torstaina 22. syyskuuta klo 18 Vaasan pääkirjastossa. Molemmissa kaupungeissa luennoitsijana on Epanet-professori Timo Mantere. Hän tarttuu ilmiöön, josta on tulossa arkipäiväämme: Robotit tulevat tielle, kotiin ja tehtaaseen.
Miten pärjäämme robotisoituvassa yhteiskunnassa? Vaasan yliopiston professori Timo Mantere kertoo asiasta Minä ja tiede -luennolla tiistaina Seinäjoella ja torstaina Vaasassa. Kuvaaja: Katja Lösönen.

– Uudet ja entistä älykkäämmät robotit ovat tulossa maanteille, koteihin, tehtaisiin, pelloille ja moneen muuhunkin paikkaan. Yhä useammin tehdastyön tekee robotti, autot ajavat itsestään, viljelijä ohjaa peltokoneita kotisohvaltaan, hoivarobotti hoivaa ja pitää seuraa vanhuksille, kirurgirobotti puolestaan leikkaa silmät, sydämet ja polvet, Mantere kuvailee.

Kysymys kuuluukin, miten pärjäämme tässä uudessa robotisoituvassa yhteiskunnassa ja mikä rooli ihmisille vielä jää?

Kansantajuisesti tutkimuksesta

Vaasan yliopiston rehtorin Jari Kuusiston mukaan yliopisto haluaa olla aktiivinen keskustelija ja toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa – oli sitten kyse yrityksistä, yhteisöistä kuin kansalaisista.

Yliopistossa rakennetaan tieteellistä tietoa ja tehdään korkealaatuista tutkimusta joka päivä. Tutkimuksen vaikuttavuus jäisi kuitenkin puolinaiseksi, jos sen tulokset eivät päätyisi akateemisen maailman ulkopuolelle.  Vaasan yliopisto haluaakin viestiä tutkimuksistaan myös laajemmalle yleisölle. Kirjastoissa järjestettävät kansantajuiset Minä ja tiede -luennot ovat hyvä keino tähän. Luennoilla jokainen voi oppia ja oivaltaa, kysyä ja keskustella.

– Haluamme kertoa ymmärrettävästi yliopistolla tehtävästä tutkimuksesta, Kuusisto sanoo.

Syksy jatkuu Shakespearella

William Shakespearen kuolemasta on tänä vuonna kulunut 400 vuotta. Maailman suosituin näytelmäkirjailija ei kuitenkaan olisi tunnettu ilman lukuisten kääntäjien apua. Yliopisto-opettaja Nestori Siponkoski kertookin lokakuussa luennolla suomalaisesta Shakespearesta. Kuuluisaa kirjailijaa on käännetty suomeksi jo 182 vuotta.

Professori Vesa Annola tarttuu puolestaan marraskuussa yksityiseen pysäköinninvalvontaan ja sen tuloksena saataviin ”parkkisakkoihin”. Mistä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa on kysymys ja miten sopimus voi syntyä?

Joulukuussa tohtorikoulutettava Hanna-Kaisa Pernaa puhuu hyvinvoinnin hauraasta oikeudenmukaisuudesta. Luennolla tarkastellaan hyvinvointipalveluiden eriarvoisuuden tilaa ja tulevaisuutta sekä rahan ja oikeudenmukaisuuden pirullista yhtälöä.

Minä ja  tiede -luennot

Ti 20.9. klo 18 Seinäjoen kaupunginkirjastossa / To 22.9. klo 18 Vaasan pääkirjastossa
Robotit tulevat tielle, kotiin ja tehtaaseen

Epanet-professori Timo Mantere

Ti 18.10. klo 18 Seinäjoen kaupunginkirjastossa / To 20.10. klo 18 Vaasan pääkirjastossa
Ollako vai eikö olla? 182 vuotta suomalaista Shakespearea

Yliopisto-opettaja Nestori Siponkoski

Ti 15.11. klo 18 Seinäjoen kaupunginkirjastossa / To 17.11. klo 18 Vaasan pääkirjastossa
”Parkkisakko” vai sopimus vai...?
Professori Vesa Annola

Ti 13.12. klo 18 Seinäjoen kaupunginkirjastossa / To 15.12. klo 18 Vaasan pääkirjastossa
Hyvinvoinnin hauras oikeudenmukaisuus
Tohtorikoulutettava Hanna-Kaisa Pernaa

Luennot järjestetään Seinäjoen kaupunginkirjaston Jaaksi-salissa (Alvar Aallon katu 14, Seinäjoki) ja Vaasan pääkirjaston Draama-salissa (Kirjastonkatu 13, Vaasa).