Seminaari juhlisti Suomen ja Indonesian 60-vuotista yhteistyötä

Torstaina 25.9. Vaasan yliopisto sai kansainvälisiä vieraita, kun Tritoniassa järjestettiin yleisölle avoin seminaari ”Cooperation and Business Opportunities Between Southeast Asia and Finland”.
Indonesian suurlähettiläs Elias Ginting.

Yhteistyöseminaari juhlisti Suomen ja Indonesian valtioiden 60-vuotisia diplomaattisuhteita ja yhteistyötä sekä taustoitti Kaakkois-Aasian talousnäkymiä.

Tilaisuudessa kuultiin Suomen Indonesian suurlähettiläs Elias Gintingia ja Bank Indonesian toimitusjohtaja Rizal Djaafaraa sekä paikallisia asiantuntijoita Professori Jorma Larimoa Vaasan yliopistosta ja tutkija Rosmeriany Nahan-Suomelaa Hanken School of Economicsista. Puheenjohtajana toimi ELY-keskuksen Ylijohtaja Kaj Suomela. Seminaarin ohella nautittiin myös indonesialaisesta kulttuuriesityksestä ja paikallisista herkuista.

Kaakkois-Aasian maiden taloudet vahvistuvat

Itä- ja Kaakkois-Aasia on nousemassa maailman kolmanneksi voimakeskukseksi Euroopan ja Pohjois-Amerikan rinnalle. Erilaisista haasteista huolimatta Indonesiaa ei voi jättää huomiotta maan talouden volyymin, sisäisten markkinoiden suuruuden ja runsaiden luonnonvarojen vuoksi. Kaakkois-Aasian maiden taloudet vahvistuvat erityisesti maiden kotimaisen kysynnän ansiosta.

ASEAN-maiden eli Brunein, Burman, Kambodzhan, Indonesian, Laosin, Malesian, Filippiinien, Singaporen, Thaimaan ja Vietnamin talouksien dynamiikka ei ole enää yhtä vientivetoista kuin ennen finanssikriisiä. Erityisesti yksityisen kulutuksen ja investointien kasvu vetää maiden talouksia. Useat alueen valtiot panostavat nyt myös koulutukseen ja terveydenhoitoon.