Seminaarissa pohdittiin koulutuksen monikielistä tulevaisuutta

Vaasan yliopiston Kielikylvyn ja monikielisyyden keskus, Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin Monikielisyysinstituutti, Svenska nu -verkosto sekä Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus järjestivät maanantaina Vaasan yliopistolla seminaarin “Educating everyone for a multilingual future”, jonka pääpuhujana kuultiin St. Louis Language Schoolsin (SLLIS) perustajaa ja johtajaa Rhonda Boussardia.

Pääpuheenvuoron otsikkona oli ”Pohdintoja amerikkalaisen ja suomalaisen koulutusjärjestelmän yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien välillä: kokemuksia Suomen-vierailusta”.

Boussardin puheenvuoron jälkeen alan asiantuntijat keskustelivat seminaarin aiheesta yhdessä Boussardin kanssa sekä esittivät omia mielipiteitään monikielisestä koulutuksesta ja sen tulevaisuudesta. Paneelikeskustelussa olivat Boussardin lisäksi mukana Vaasan yliopiston Pohjoismaisten kielten yksikön johtaja, professori Siv Björklund, Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin Monikielisyysinstituutin projektijohtaja Katri Karjalainen, Åbo Akademin vieraiden kielen didaktiikan emeritusprofessori Kaj Sjöholm sekä Jyväskylän yliopiston soveltavan kielitieteen emeritusprofessori ja Svenska nu -verkoston valtuuskunnan jäsen Sauli Takala.

Lopuksi tilaisuudessa oli avointa keskustelua.