Suomen ensimmäinen yliopistoraati mietti keinoja opintojen sujuvoittamiseksi

Vaasan yliopisto järjesti ensimmäisenä Suomessa yliopistoraadin. Henkilöstöstä ja opiskelijoista koostuva raati kokoontui keskustelemaan sujuvasta opintojen etenemisestä. Osallistujat keskustelivat pienryhmissä ja tekivät sen pohjalta toimintaehdotuksia. Ne esiteltiin yliopiston päättäjille, jotka antoivat vastineensa julkilausumaan.

Yliopistoraati piti tärkeänä muun muassa sitä, että opiskelijat omaksuvat yliopiston opiskelukulttuurin alusta lähtien ja ymmärtävät eron lukio-opiskeluun. Raati toivoi myös mm. lisää kielten kursseja, mahdollisuutta tukiopetukseen, opetuksen aikatauluttamisen aikaistamista, ylioppilaskunnan ja yliopiston vuoropuhelun lisäämistä sekä enemmän tenttikirjoja.

Yliopistoraati on osallistavaan suunnitteluun perustuva kansalaisraadin sovellutus, jossa yliopisto kootaan pienoiskoossa saman pöydän ääreen. On yleistä, että tärkeistä asioista keskustellaan joko opiskelijoiden tai henkilöstön kanssa mutta ei yhdessä. Yliopistoraati kuitenkin kokosi yhteen organisaation eri ryhmät. Raadin avulla haluttiin saada opiskelijat aiempaa enemmän osallistumaan yliopiston toimintaan.

Yliopistoraadin julkilausuma ja päättäjien vastineet löytyvät yliopiston verkkosivuilta: http://blog.uwasa.fi/citizensvoice/yliopistoraadin_loppuraportti_julkaistu/