Suomi sujuvaksi kesäkurssilla

“Suomen kielen opiskelu on seikkailu”, sanovat slovakialaiset opiskelijat Viktória Šúsová ja Natália Šebestová. He ja 46 muuta opiskelijaa eri puolilta maailmaa aloittivat tänään suomen kielen ja kulttuurin kesäkurssin Vaasan yliopiston kampuksella.
Suomen kielen ja kulttuurin kesäkurssille osallistuu opiskelijoita 18 eri maasta.
Viktória ja Natália Bratislavasta ihailevat Vaasan yliopiston kesäistä kampusta.
Tova tulee kesäkurssille Tukholmasta. Hän haluaisi puhua sujuvammin ja oppia kurssilla lisää kielioppia.

Vaasan yliopiston Nykysuomen ja kääntämisen yksikkö järjestää kolme viikkoa kestävän kurssin yhteistyössä Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMOn kanssa. Kurssia on järjestetty Vaasan yliopistolla kesäisin jo useiden vuosien ajan.

Kurssille osallistuu opiskelijoita 18 eri maasta. He opiskelevat Suomea kotimaissaan joko pääaineena, sivuaineena tai vapaasti valittavina kursseina. He ovat opiskelleet suomea vähintään vuoden verran.

Eniten opiskelijoita on tänä vuonna Venäjältä ja Saksasta. Muut opiskelijat tulevat Pohjoismaista, Virosta, Puolasta, Unkarista, Ukrainasta, Isosta-Britanniasta, Itävallasta, Kanadasta, Ranskasta, Yhdysvalloista, Espanjasta, Kiinasta, Slovakiasta, Romaniasta ja Liettuasta.

Viktória ja Natália kertovat opiskelevansa Suomea pääaineenaan Bratislavan yliopistossa. Suomen kieli kiinnostaa heitä, koska se on hyvin erilaista kuin oma äidinkieli slovakki.  Viktória kertoo suosikkisanansa olevan ”jäätelö” ja Natália pitää sanasta ”kaunis”.

Kaunis on heidän mielestään myös Vaasan yliopiston kampus.

– Tykkään, kun täällä on niin erilaista kuin kotona Bratislavassa, sanoo Natália.

Ruotsista saapunut Tova ihailee vanhan Puuvillatehtaan rakennuksia.

– Todella ihania, ja merikin on ihan lähellä.

"Sisulla eteenpäin"

Tova opiskelee suomea kursseilla Tukholman yliopistossa. Hän pitää kieltenopiskelusta ja uskoo, että naapurimaan kielen oppimisesta on hyötyä.

– Suomen opiskelu on haastavaa. On vaikeaa tuottaa kieliopillisesti oikeita lauseita, mutta sisulla mennään eteenpäin, Tova sanoo.

Tova toivoo, että kielioppi karttuisi kesäkurssilla Vaasassa ja puhuminen sujuvoituisi.

Suomen kielen kurssin tavoitteena onkin vahvistaa etenkin opiskelijoiden suullista kielitaitoa ja suomalaisen kulttuurin tuntemusta. Lisäksi kurssiin sisältyy myös kielioppia, tekstien kirjoittamista ja luetunymmärtämistä.

Kurssi sisältää 80 tuntia suomen kielen opetusta kolmen viikon aikana. Kurssin aikana pidetään lisäksi luentoja suomalaiseen kulttuuriin liittyvistä aiheista, käydään Vaasan museoissa, katsotaan suomalaisia elokuvia sekä tehdään retkiä muun muassa Raippaluotoon ja Vaasan saaristossa sijaitsevaan Jannen Saluunaan.