Tapio Viitasesta avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelija

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on valinnut vuoden 2013 aikuisopiskelijakseen isokyröläisen Tapio Viitasen. Viitanen on suorittanut vajaan lukuvuoden aikana avoimen yliopiston kautta johtamisen opintoja lähes 60 opintopisteen verran.
Kuvassa Sonja Hakala ja Tapio Viitanen.

Lukion ja kuljetusteknikon tutkinnon suoritettuaan Viitanen toimi yli 25 vuotta erilaisissa johtotehtävissä metalliteollisuuden parissa. Hän aloitti opintonsa avoimessa yliopistossa vuonna 2012 työttömäksi jäätyään.

– Lähetettyäni monia työhakemuksia totesin, että nykyään lähes jokaiseen paikkaan tarvitaan korkeakoulututkinto.  Aloitin opiskeluni tietotekniikan opetusohjelmassa Kokkolassa, mutta se ei tuntunut omalta alalta.

Lopulta oikea ala Viitaselle löytyi Opintori-toiminnan kautta, jossa Vaasan yliopiston avoin yliopisto on mukana. Opintorilla alueen aikuiskoulutusorganisaatioiden edustajat tarjoavat opintoneuvontaa ja koulutusohjausta Vaasan TE-toimistossa olevassa palvelupisteessä.

- Kävin Opintorilla Vaasan avoimen yliopiston esittelytilaisuudessa, jossa opintoneuvoja sai minut vakuuttuneeksi siitä, että tutkinnon saamiseksi kannattaisi suuntautua avoimen väylään tähtääviin johtamisen opintoihin.

Inspiroivaa opetusta

Johtamisen opinnot ovat olleet hyvä valinta, sillä ne ovat Viitasella sujuneet erinomaisesti parhain 4 ja 5 arvosanoin. Tulevalle vuodelle hänellä on suunnitelmissa tuplata suorittamiensa opintopisteiden määrä. Kysyttäessä, ovatko korkeimmat arvosanat tärkeitä, Viitanen tunnustautuu täydellisyyden tavoittelijaksi.

– Olen aina pyrkinyt suorittamaan aloittamani asiat mahdollisimman hyvin.

Myös perhe on suhtautunut opiskeluun myönteistesti ja kannustanut jatkamaan opintoja.

– Poikani vaan totesi, että opiskelusuoritukseni eivät ole kummoisia, kun saan vain nelosia ja vitosia.

Viitanen on ollut pääasiassa erittäin tyytyväinen suorittamiinsa opintoihin ja niiden järjestelyihin sekä saamaansa opetukseen ja opintoneuvontaan.

– Opiskelu itsessään on sujunut hyvin. Aikatauluja on tietenkin täytynyt sopeuttaa suhteellisen pitkän matkani takia. Onneksi kuitenkin monet kurssit voi suorittaa verkkokursseina. Pienenä ongelmana olen kokenut, että monet kurssit ovat päällekkäin.

– Inspiroivasta opetuksesta muistan Tero Vuorisen. Myös liiketalouden opinnot ovat olleet kiinnostavia. Kirjanpitäjäksi minusta ei ole, vaikkakin opettaja on ollut kannustava ja hyvin avulias kirjanpidon harjoitustöiden loppuunsaattamisessa.

– Haluan erityisesti kiittää avoimen yliopiston opintopäällikkö Sonja Hakalaa erinomaisesta ohjauksesta opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tapio Viitanen palkittiin kauppakeskus Rewell Centerissä 7.9.2013 Aikuisopiskelijan päivä -tapahtumassa, jossa myös muut Vaasan aikuiskouluttajat palkitsivat ansioituneita opiskelijoitaan.