Teekkarin ikivappu alkoi

Yliopiston opiskelijoille vappu on kevään kohokohta. Etenkin teekkarit ovat kunnostautuneet toista viikkoa kestävässä kevään juhlistamisessa.
Kylterien vapputapahtuma. Kuva: Anna Husa

Vaasan yliopiston teknisten tieteiden opiskelijoiden ainejärjestö Tutti ry:n vapun tapahtumalista on pitkä. Opiskelijoiden vappu huipentuu toukokuun ensimmäiseen päivään, jolloin he pukevat teekkarilakit, kokoontuvat yhteen ja kastavat fukseja.

Vaasassa vappu alkoi jo tiistaina 21.4. teekkareiden vappulehden, Wapinan, julkaisulla. Muita Tutin tapahtumia ovat mm. Wapun äänenavaus -laulutapahtuma, aamubrunssi kampusrannassa, jossa mukana on Tutti ry:n peräkärrysauna, wappusitsit ja teekkarikaste.

– Vappuna on hauskaa olla teekkari: On monenlaisia tapahtumia, hyvää meininkiä ja paljon ihmisiä liikkeellä. Vappu on myös kevään aloitus, kertoo teekkariopiskelija Jens Renqvist.

Teekkarit myös tekevät vapun.

– Jos ei ole teekkareita paikkakunnalla, yhtä pitkää vappua ei vietetä.

Teekkarikasteessa fuksista teekkariksi

Teekkarien vappu päättyy Tutin teekkarikasteeseen 1. toukokuuta. Fuksien kastaminen ja lakitus on yksi vapun kohokohdista. Kasteessa puhuvat Vaasan yliopiston rehtori Suvi Ronkainen ja Tutti ry:n vuoden 2010 puheenjohtaja Nora Möttönen. Kasteen jälkeen uusia teekkareita juhlitaan kuohuvalla.

– Tekniikan alan opiskelijasta tulee teekkari vasta ensimmäisen vapun jälkeen, kun hän saa teekkarilakin, kertoo Renqvist.

Vapun ajan viihdyttää myös Radio Wapina, teekkarien vappuradio. Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kanava toimii netissä. Radiossa kuullaan Rubbareita, kampuksen eri yhteisöjä, teekkareita, humanisteja ja yllätyshaastatteluja.

Jens.jpg
Teekkari Jens Renqvist vappuradio Wapinan tiloissa.

Katso linkistä Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan vapun tapahtumia kampuksella ja kaupungilla: https://www.facebook.com/events/1603831246499324/

-TR-