Tehdään yliopistoyhteisöstä entistäkin turvallisempi – olethan ladannut Koronavilkun?

Koronavilkku-sovellut
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on julkaissut Koronavilkku-mobiilisovelluksen, jonka avulla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä. Koronavilkun avulla ihmiset voivat itse osallistua ja vaikuttaa koronaviruksen leviämisen estämiseen ja suojella omaa ja läheistensä terveyttä.

- Meistä kuka tahansa voi huonolla tuurilla altistua ja sairastua koronaan. Nyt tarvitaan jokaisen panosta siinä, että tautitilanne pysyisi hallinnassa ja että tartuntaketjut pystyttäisiin katkaisemaan varhaisessa vaiheessa. Kannustan kaikkia noudattamaan koronatorjuntaohjeita sekä lataamaan Koronavilkku-sovelluksen. Näin toimimme yhteisvastuullisesti ja samalla huolehdimme omasta, läheistemme sekä koko yliopistoyhteisön turvallisuudesta, sanoo Elina Kaunismäki, Vaasan yliopiston henkilöstöjohtaja.

Koronavilkku kertoo, jos sen lataaja on sovelluksen arvion mukaan altistunut koronavirukselle. Sovelluksella voi myös ilmoittaa nimettömästi tartunnan toteamisesta. Sovelluksesta on julkaistu ensin suomen- ja ruotsinkieliset versiot sekä myöhemmin syksyllä englanninkielinen versio.

- Moni Vaasan yliopiston opiskelijoista saapuu syksyllä toiselta paikkakunnalta takaisin Vaasaan. On erittäin tärkeää, että toimimme vastuullisesti ja toiset huomioon ottaen. Koronavilkku on maskin käytön ohella yksi helpoimmista tavoista toimia vastuullisesti. Kannustan lataaman sovelluksen heti, jotta voimme estää koronaviruksen leviämisen mahdollisimman tehokkaasti, kannustaa Aleksi Sandroos, Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan (VYY) hallituksen puheenjohtaja.

Koronavilkku-sovelluksen käytön lisäksi on edelleen tarpeen noudattaa myös vanhoja tuttuja koronantorjuntaohjeita, kuten turvavälejä, hygieniasta huolehtimista ja sairaana kotona pysymistä.

Lisätietoa sovelluksesta löytyy THL:n sivuilta sekä koronavilkku.fi -sivustolta.