Timo Ritakallio: Yhdistelmä korona ja presidentinvaalit on luonut epävarmuutta markkinoille

Timo Ritakallio
Vaasan yliopiston kunniatohtori, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio näkee, että osakekurssien syksyisessä hermoilussa on ollut koronatilanteen lisäksi kyse myös Yhdysvaltain presidentinvaaleista. Ritakallio puhui tiistaina Työkaluja koronasta selviytymiseen -verkkoseminaarisarjassa.

Verkkoseminaarin järjestivät Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kauppatieteiden yksikkö ja Vaasan yliopisto. Tilaisuuden avasi yliopiston rehtori Jari Kuusisto ja moderaattorina toimi laskentatoimen ja rahoituksen professori Timo Rothovius.

Pääjohtaja Timo Ritakallion seminaariaiheena oli rahamarkkinat ja sijoitustoiminta. Hän kävi aluksi läpi talouden käänteitä, joihin koronapandemia on tänä vuonna vaikuttanut vahvasti.

– Talouden elpyminen näyttää jatkuvan kevään romahduksen jälkeen. Elpyminen on ollut nopeaa, mutta mitä pidemmälle syksyä on menty, sitä enemmän epävarmuus on kasvunut. Elpyminen jatkuu verkkaisesti. Hyvin todennäköisesti koronapandemia rasittaa ensi vuonnakin talouksia.

Ritakallion mukaan ajatus siitä, että pian löydetään rokote ja painajainen on ohi, näyttää epätodennäköiseltä. Todennäköisempää on, että meidän tulee oppia elämään pandemian kanssa.

– Tämä virus ei maapallolta hevin häviä. Perusviesti on, että talouden ajattelussa se kannattaa ottaa huomioon.

Osakemarkkinat ovat toipuneet koronashokista aiempia kriisejä nopeammin. Ritakallion mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa kurssikehitys on mukaillut etenkin SARS-epidemian aikaista tilannetta, ei niinkään esimerkiksi finanssikriisiä. Markkinoilla ovat näkyneet keskuspankkien tukitoimet ja osto-ohjelmat.

– Huomionarvoista on ollut, kuinka alun kurssipudotuksen jälkeen tietyt toimialat ovat menestyneet. Isojen teknologiayhtiöiden ja internet-yhtiöiden kurssikehitys on ollut positiivista. Samoin vähittäiskauppa on pärjännyt hyvin. Lentoyhtiöille tämä ollut todella raskasta aikaa, ja raskas aika näyttää jatkuvan.

Ritakallio kertoo, että Yhdysvalloissa osakemarkkinat ovat toipuneet nopeammin kuin Euroopassa, ja Suomessa toipuminen on ollut vähän parempaa kuin keskimäärin Eruoopassa.

Epävarmuutta markkinoilla

Professori Rothoviuksen mukaan aiemmin on nähty, että ennen Yhdysvaltain vaaleja pörssien epävarmuus on yleensä nousussa. Nyt syksyllä markkinoilla on ollut paljon epävarmuutta. Hän kysyykin Ritakalliolta, onko presidentinvaaleilla tällä kertaa ollut vaikutusta markkinoilla, vai koronatilanneko heiluttaa kursseja?

– Uskon, että se on ollut yhdistelmä näistä molemmista. Sen lisäksi pohjalla olleet osakemarkkinat ovat toipuneet nopeasti. Nämä kaikki ovat yhteensä vaikuttaneet epävarmuuteen. Syksy tahtoo olla volatiilimpi aika osakemarkkinoilla, joten tässä on monta ilmiötä: kausiluonteisuus, kurssit ovat nousseet paljon, yhtiöiden tulos näkymiin on tullut epävarmuutta, on tämä koronatilanne ja lisäksi on Yhdysvaltain presidentinvaalit, sanoo Ritakallio.

Ritakallion mukaan osakesijoittajien huolenaiheena vaaleihin liittyen on, että ei ole selkeää näkymää siitä, että toisen kandidaatin voitto olisi varmasti hyvä uutinen.

– Ennen edellisiä presidentinvaaleja markkinoilla oltiin huolissaan siitä, että jos Trump voittaa. Mutta nyt voidaan jälkikäteen sanoa, että kyllä osakesijoittajille Trumpin voitto on ollut ihan hyvä juttu.

Yhdeksän seminaaria koronan vaikutuksista kiinnostuneille

Työkaluja koronasta selviytymiseen verkkoseminaarisarjassa on ollut kaikkiaan yhdeksän jaksoa. Tiistain seminaari oli niistä viimeinen.

– Seminaarisarja sai alkunsa ajatuksesta tarjota tutkimukseen perustuvaa, ajankohtaista tietoa niin Pohjanmaan toimijoille, kuin laajemmalti koronasta, varautumisesta ja taloudesta kiinnostuneille kuuntelijoille, toteaa professori Monika von Bonsdorff Vaasan yliopistosta ja yliopistokeskus Chydeniuksen kauppatieteen yksiköstä.