TkT Seppo Niemi energiatekniikan professoriksi

Vaasan yliopiston energiatekniikan, erityisesti energian tuotannon ja energiajärjestelmien professoriksi on nimitetty tekniikan tohtori, dosentti Seppo Niemi.
(Kuva: Stock.XCHNG)

Hän aloitti tehtävässään 1. tammikuuta. Työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva.

Niemi on suorittanut vuonna 1992 tohtorin tutkinnon Teknillisessä korkeakoulussa (nykyinen Aalto-yliopisto) pääaineenaan polttomoottoritekniikka. Hän on toiminut määräaikaisena professorina Vaasan yliopistossa vuodesta 2006 lähtien. Sitä ennen hän on ollut mm. Wärtsilän, Turun ammattikorkeakoulun, Suomen Akatemian ja VTT:n palveluksessa.

Energiatekniikan professorin tehtävänä on kehittää alansa opetusta, tutkimusta ja tutkijakoulutusta Vaasan yliopistossa. Professorin tehtävä sijoittuu teknilliseen tiedekuntaan sähkö- ja energiatekniikan yksikköön. Niemen tutkimusalaa ovat diesel- ja kaasumoottorit, niihin perustuva hajautettu energiantuotanto, uusiutuvat ja perinteiset moottoripolttoaineet sekä pakokaasupäästöjen vähentäminen.