Tutkimushanke selvittää rakenteellista korruptiota Suomessa

Suomessa tarvitaan entistä enemmän tutkimustietoa siitä, missä tilanteissa ja millä aloilla korruption riskit ovat suurimmillaan ja miten korruptiota voidaan torjua.
Kuva: flickrcc

Vaasan yliopistossa käynnistyy tutkimushanke, jossa selvitetään korruption riskisektoreita Suomessa. Hanke toteutetaan yhteistyössä Poliisiammattikorkeakoulun kanssa.

–       Hankkeen yhteiskunnallisena tavoitteena on tehostaa korruption torjuntaa, kertoo hankkeen johtaja professori Ari Salminen.

Julkisjohtamisen tutkimusryhmän tehtävänä on selvittää rakenteellista korruptiota ja korruptoituneita verkostoja.

Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin, mitä tarkoitetaan rakenteellisella korruptiolla, mitä kansainvälistä vertailutietoa siitä on saatavissa ja miten altistutaan rakenteelliselle korruptiolle suomalaisessa yhteiskunnassa.

Yhteishankkeen päärahoittajina toimivat Oikeusministeriö ja Poliisihallitus. Hanke kestää vuoden 2015 maaliskuuhun.