Tutkittua tietoa taloudesta yrityksille ja veronmaksajille

Talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmä jakaa osaamistaan alueen yrityksille, opiskelijoille ja muille kansalaisille huhtikuun Veroseminaarissa.
(kuva: flickrcc)

Tutkimusryhmän tutkimus kohdistuu talousoikeudelliseen informaatioon sekä sen merkitykseen yritysten ja yksilöiden toiminnassa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

– Tutkimme informaation ja sen sääntelyn vaikutuksia taloudelliseen toimintaan. Tuotamme välineitä tehokkaamman liiketoimintaympäristön luomiseksi, riskin hallitsemiseksi ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi, professori Juha Lindgren kertoo.

Väitöstutkimusten aiheena ovat esimerkiksi hyvä liiketoimintapäätös oikeudellisesta näkökulmasta sekä siirtohinnoittelu, jossa yrityksillä on oikeaa tietoa toimiessaan kansainvälisillä markkinoilla ja hinnoitellessaan tuotteitaan ja palveluitaan.

– Tutkimme myös muun muassa verotuksen tavoitteita, sisältöä ja vaikutuksia koko yhteiskunnan toimintaan, kertoo Lindgren.

Monitieteistä tutkimusta yhteiskunnan tarpeisiin

Talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmä yhdistää kauppa- ja oikeustieteellinen osaamisen toisiinsa. Tutkimusta tehdään yhdessä muiden alojen tutkijoiden kanssa.

– Esimerkiksi pankkitoiminnan tutkimus yhdistää sekä talousoikeuden että rahoituksen näkökulmat. Vero-oikeuden tutkimuksessa puolestaan yhdistyy luontevalla tavalla talousoikeus ja laskentatoimi.

Läheistä yhteistyötä tehdään paitsi kansainvälisesti, mutta myös muiden korkeakoulujen ja useiden yhteiskunnan toimijoiden kanssa.

– Yksi esimerkki tästä on huhtikuun alussa järjestettävä veroseminaari, jossa pohditaan ajankohtaisia veroasioita monelta kantilta, Lindgren kertoo.

Veroseminaarista vinkkejä kaikille

7.4. tiistaina pidettävä Veroseminaari kokoaa yhteen vero-asioista kiinnostuneet tutkijat, asiantuntijat, elinkeinoelämän edustajat, opiskelijat sekä veronmaksajat. Seminaarissa Vaasan kaupungin vt. talousjohtaja Jan Finne kertoo Vaasan kaupungin odotuksista veronsaajana ja palveluntarjoajana, KPMG:n Senior Tax Partner Timo Torkkel luennoi yritysten vero-ongelmista ja odotuksista, OTT Pauli K. Mattila puolestaan kertoo millainen veroremontti ja minkälaisin keinoin Suomeen tulisi tehdä

– Paneelissa keskustelevat pitkäaikaiset kansanedustajat Bjarne Kallis, Mika Lintilä, Jutta Urpilainen sekä Ulla-Maj Wideroos. Heillä kaikilla on vahva asiantuntemus verokysymyksistä toimittuaan joko valtiovarainministerinä tai pitkään valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsenenä.

– Seminaari tarjoaa oivan mahdollisuuden saada eväitä myös omaan taloudelliseen päätöksentekoon, Lindgren päättää ja kehottaa kiinnostuneita osallistumaan kaikille avoimeen tilaisuuteen Vaasan yliopiston Levón-auditoriossa.

Lue lisää seminaarista