Useita tutkimus- ja hankeapurahoja jaettiin Vaasan yliopistolla

Vaasan yliopiston tutkijakoulu jakoi Evald ja Hilda Nissin säätiön lahjoittamia apurahoja sekä Yliopistosäätiön myöntämiä apurahoja keskiviikkona 24. huhtikuuta 2019. Samassa tilaisuudessa jaettiin Pohjanmaan kauppakamarin hallinnoimista Vaasan kauppakamariosaston rahastoista apurahoja erilaisille hankkeille ja Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahaston avustukset.
Evald ja Hilda Nissin säätiön lahjoittamia apurahoja sekä Yliopistosäätiön myöntämiä apurahoja jaettiin keskiviikkona Vaasan yliopistolla.
Lauri Laaksonen Vaasan yliopistosta sai apurahaa väitöskirjaansa varten Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahastosta.
Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahastosta jaettiin yhteensä 86 000 euroa apurahoja.
Yrityskylä Pohjanmaan aluekoordinaattori Kukka-Maaria Kallio, VAMKin yliopettaja Timo Kankaanpää ja toimitusjohtaja Juha Häkkinen Pohjanmaan Kauppakamarista.
Vaasan kauppakamariosaston rahastoista jaettiin 18 apurahaa, yhteensä 48 800 euroa.

Evald ja Hilda Nissin Säätiön apurahat

Vaasan yliopiston Tutkijakoulu myönsi Evald ja Hilda Nissin Säätiön kuusi 24 000 euron suuruista apurahaa. Hakemuksia tuli yhteensä 19 kappaletta. Evald ja Hilda Nissin Säätiön toimialueena on Vaasa. Säätiö tukee ja edistää muun muassa liikesivistystä ja kauppatieteellistä tutkimusta. Apurahan väitöskirjatyöhön saivat:

• Arshed Iqbal, Markkinointi / Marketing: Determinants and impacts of divestment mode choices on value creation of parent firms: An empirical examination of Nordic firms wholly-owned subsidiaries
  • Oskar Juszczyk, Tuotantotalous / Industrial Management: Green energy implementation in Finland and Poland. Comparative analysis of sustainability and policy issues in the view of strategic management and technology transfer
  • Tiina Leino, Johtaminen ja organisaatiot / Management and Organization: Leadership in future work networks – Expertise as a leadership process
  • Giovanna Andrea Pinilla De La Cruz, Tuotantotalous / Industrial Management: Public Private Partnerships (PPPs) for energy infrastructure development
  • Shahbaz Qureshi, Rahoitus ja laskentatoimi, Finance and Accounting: Essays on Asset Pricing Anomalies
  • Sara Tilabi, Tuotantotalous / Industrial Management: Unboxing the impact of technology decision in gaining competitive advantage for firms

Vaasan yliopistosäätiön apurahat

Vaasan yliopistosäätiö sai 28 hakemusta. Säätiö myönsi lukuvuodelle 2019–2020 kaksi 24 000 euron suuruista apurahaa väitöskirjatöihin:

• Päivi Kujala, Aluetiede / Regional Studies: Kohti mahdollistavaa maaseutuhallintoa – maaseutuhallinnon viranomaisyhteisön käytännöt yrittäjyyden edistämisessä maaseutualueilla.
  • Karri Rintamaa, Viestintätieteet / Communication Studies: Digitaalinen estetiikka peleissä.

Vuonna 1961 perustettu Vaasan yliopistosäätiö tukee Vaasan yliopiston kehittämistä ja sen piirissä harjoitettavaa tieteellistä tutkimusta ja opetusta. Merkittävän osan tutkimukseen suunnatusta tuesta muodostavat tutkielmaa tai jatkotutkimusta tekeville opiskelijoille myönnetyt apurahat.

Vaasan kauppakamariosaston rahastot

Pohjanmaan kauppakamari ja sitä myötä sen edustama alueen yrityselämä on merkittävä koulutuksen tukija. Pohjanmaan kauppakamarin Vaasan kauppakamariosaston hallinnoimista rahastoista jaettiin apurahoja erilaisille hankkeille, joista suurimmat apurahat saivat Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta kaksikieliseen juristikoulutukseen (10 000 euroa), Vaasan yliopisto Vaasa Energy Business Innovation Centre (VEBIC) -hankkeeseen (10 000 euroa) ja älyverkkojen professuuriin (5 000 euroa), Digitalisation Academy (7 500 euroa), Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ry Yrityskylä Vaasa -hankkeeseen (2 000 euroa) sekä Yrkeshögskolan Novia ja Vaasan ammattikorkeakoulu insinööriopiskelijoiden tandem-kielihankkeeseen (3 000 euroa).

Kaikkiaan apurahoja jaettiin 18 kappaletta, summan ollessa yhteensä 48 800 euroa. Lista apurahan saajista löytyy Pohjanmaan kauppakamarin sivuilta: www.pohjanmaankauppakamari.fi.

Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahasto

Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahastosta jaettiin apurahoja yhteensä 86 000 euroa. Svenska Handelshögskolan sai 15 000 euroa yhdessä Wärtsilän kanssa tehtävään hankkeeseen pk-yrityksille. Helsingin yliopisto sai 11 000 euroa juristikoulutukseen Vaasassa ja Åbo Akademi sai 10 000 euroa hyvinvointialan professuuriin. Yrkeshögskolan Novia sai 10 000 euroa tekoälyyn liittyvään hankkeeseen. Vaasan yliopiston Levón-instituutti sai 5000 euroa Energy Day -tapahtuman järjestämiseen ja Vaasan yliopisto 2000 euroa kansainvälisen liiketoiminnan konferenssin järjestämiseen. Vaasan ammattikorkeakoulu sai 5000 euroa insinöörien tandem-kielihankkeeseen.

Apurahoja myönnettiin yhteensä 15 kappaletta. Kaikki myönnetyt avustukset löytyvät säätiön kotisivuilta: www.gustafsvanljung.fi.

Vaasassa asunut ja vaikuttanut kauppias Gustaf Svanljung kirjoitti testamentissaan, että säätiön tuotto käytetään ”edistämään kaupankäyntiä, teollisuutta ja maataloutta Pohjanmaalla, erityisesti Vaasan kaupungissa, kuitenkaan ei osuustoiminnan hyväksi”.