Useita tutkimusapurahoja väitöskirjatyöhön Vaasan yliopistossa

Vaasan Yliopistosäätiö ja Vaasan yliopiston Tutkijakoulu ovat myöntäneet apurahoja Vaasan yliopiston jatko-opiskelijoille väitöskirjatyöhön. Tutkijakoulun myöntämät apurahat on lahjoittanut Evald ja Hilda Nissin Säätiö. Koronaepidemian vuoksi yliopistolla ei järjestetty tänä keväänä perinteistä apurahojen jakotilaisuutta. Kaikkiaan apurahan sai 10 väitöstutkijaa Vaasan yliopistosta. Tämän lisäksi yliopisto on palkannut useita tohtorikoulutettavia elokuussa alkaviin kaksivuotisiin työsuhteisiin.
Vaasan yliopistossa tehtävään väitöstutkimukseen myönnettiin useita apurahoja sekä tohtorinkoulutettavan paikkoja. Kuva Sami Pulkkinen, tohtoripromootio 2018.

Evald ja Hilda Nissin Säätiön lahjoittamat apurahat

Vaasan yliopiston Tutkijakoulu myönsi Evald ja Hilda Nissin Säätiön viisi 24 000 euron suuruista apurahaa sekä kaksi 12 000 euron suuruista apurahaa. Evald ja Hilda Nissin Säätiön toimialueena on Vaasa. Säätiö tukee ja edistää muun muassa liikesivistystä ja kauppatieteellistä tutkimusta. Apurahan väitöskirjatyöhön saivat:

• Probal Dutta, rahoitus ja laskentatoimi: Essays on Corporate Environmental Performance and Environmental Reporting Practices: Evidence from Finland
  • Masoumeh Fathi, rahoitus ja laskentatoimi: Forecasting Stock Price via Sentiment Analysis on Social Network
  • Roman Filenko, markkinointi: Determinants of International Joint Ventures Termination Mode Choice and Parent Firms
  • Kumar Haresh, sähkötekniikka: Big Data Analytics for Condition Monitoring of Medium Voltage Cables
  • SM Feroj Mahmood, markkinointi: Internationalization and Social Entrepreneurship of International Firms: Empirical investigation of firms originating from Finland and Bangladesh

Tämän lisäksi 6 kk (12 000 euroa) apurahan saavat

• Alesja Serada, viestintätieteet, The Use of Social Media Channels for Value Creation and Price Manipulation on the CryptoKitties Market
  • Laura Urrila, johtaminen: Impacts of mindfulness on leadership and leader development

Vaasan yliopistosäätiön lahjoittamat apurahat

Puolen vuoden (6kk) 12 000 euron apurahat väitöskirjatyöhön saavat

• Nebiyu Girgibo, energiatekniikka: Seaside Energy Solutions, Land Rising and Climate Change in UNESCO World Inheritance Protected Area: A Mixed-methods Investigation
  • Mikko Karhu, aluetiede: Utopiat ja utooppisuus aluekehittämisessä
  • Tomi Niemi, sosiaali- ja terveyshallintotiede: Hämmentävä digitalisaatio: tutkimuskohteena kansalaisten digiosaaminen ja sähköisten palveluiden käyttäjälähtöinen ideointi.

Vuonna 1961 perustettu Vaasan yliopistosäätiö tukee Vaasan yliopiston kehittämistä ja sen piirissä harjoitettavaa tieteellistä tutkimusta ja opetusta. Merkittävän osan tutkimukseen suunnatusta tuesta muodostavat tutkielmaa tai jatkotutkimusta tekeville opiskelijoille myönnetyt apurahat.

Tohtorikoulutettavan tehtävät

Vaasan yliopiston tohtorikoulutettavan paikkoja 1.8.2020 alkaen kaksivuotiseen työsuhteeseen saivat:

• Ebo Kwegyir-Afful, tuotantotalous
  • Shuwei Jiang, strateginen johtaminen
  • Anne Koski, julkisjohtaminen
  • Tiina Leino, henkilöstöjohtaminen
  • Jessica Nygård, sosiaali- ja terveyshallintotiede
  • Johanna Kalliokoski, aluetiede (Suomen Kulttuurirahaston osarahoitus)
  • Tuire Hautala-Kankaanpää, strateginen johtaminen (Suomen Kulttuurirahaston osarahoitus)
  • Thi Thu Ha Nguyen, kansainvälinen liiketoiminta (Suomen Kulttuurirahaston osarahoitus)
  • Emmanuel Kusi Appiah, kansainvälinen liiketoiminta (Suomen Kulttuurirahaston osarahoitus)

Vaasan yliopistosta valmistuu vuosittain noin 22 uutta tohtoria kauppatieteiden, tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden aloilta.