Uudet opiskelijat aloittivat

Uudet opiskelijat saapuivat Vaasan yliopistoon keskiviikkona 29. elokuuta. Opinnot alkoivat orientaatiopäivillä, jotka kestävät keskiviikosta perjantaihin. Uudet opiskelijat eli fuksit saavat kolmipäiväisessä orientaatiojaksossa tietoa yliopistosta, omasta koulutusalastaan sekä akateemisten opintojen aloittamisesta. Varsinainen opetus käynnistyy syyskuun alussa.

Suomenkielisissä kandidaattiohjelmissa aloittaa tänä syksynä noin 550 ja maisteriohjelmissa noin 160 uutta opiskelijaa.

Yliopisto ja ylioppilaskunta tekevät tiivistä yhteistyötä uusien opiskelijoiden vastaanottamisessa. Tutorit eli yliopistossa jo tutkintoaan suorittavat saman alan opiskelijat toimivat linkkinä uusien opiskelijoiden ja yliopistoyhteisön välillä. He tutustuttavat fuksit yliopistoyhteisöön, kampusalueeseen ja kaupunkiin sekä auttavat opiskelijaelämän alkuun.

– Toivotan uudet opiskelijat lämpimästi tervetulleiksi Vaasan yliopistoon. Tämä on hieno vuosi liittyä osaksi tiivistä yhteisöämme, kun yliopistomme viettää 50-vuotisjuhlavuottaan. Alkavaa opiskelua siivittää monta mielenkiintoista juhlavuoden tapahtumaa, kuten 5. syyskuuta juhlittavat Vaasa Campus festivaalit. Tapahtumat ovat hieno mahdollisuus tutustua yliopistoyhteisöömme ja saada uusia kavereita, sanoo akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen.

Orientaatiopäivien ohjelma kokonaisuudessaan on nähtävissä yliopiston verkkosivuilla.

Opiskelijoita eri puolilta maailmaa

Yliopistossa aloittaa syksyllä myös noin 130 uutta kansainvälistä vaihto-opiskelijaa ja noin 100 kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa, joista osa on lukuvuosimaksuvelvollisia. Vaihto-opiskelijat saapuvat pääosin Euroopasta ja tutkinto-opiskelijat eri puolilta maailmaa. Kaiken kaikkiaan opiskelijoita saapuu noin neljästäkymmenestä maasta.

Uusia kansainvälisiä opiskelijoita vastaanottamassa on joukko kv-tutoreita.

– Kv-tutorit ovat yliopiston tutkinto-opiskelijoita, jotka ovat olleet yhteydessä uusiin kansainvälisiin opiskelijoihin jo ennen heidän saapumistaan. Kv-tutorit tutustuttavat kansainväliset vaihto- ja tutkinto-opiskelijat yliopistoyhteisöön, kampukseen ja kaupunkiin sekä ovat tukena arkipäivänkin asioissa. Heillä onkin tärkeä rooli kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan, kertoo kansainvälisten asioiden asiantuntija Katariina Rinta.

Kansainvälisten opiskelijoiden opinnot alkoivat orientaatioviikolla maanantaina 27. elokuuta. He saavat orientaatiopäivinä tietoa tulevista opinnoista, asumisesta Suomessa sekä opiskelijoille tarjottavista palveluista Vaasassa. Kansainvälisten opiskelijoiden orientaatio-ohjelma on nähtävissä kokonaisuudessaan yliopiston verkkosivuilla.

Lisätietoja: akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen, p. 029 449 8501