Uusi Oivalluksia-podcast tarttuu ajankohtaisiin ilmiöihin

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.
Yliopistotutkijat, dosentit Hanna Leipämaa-Leskinen ja Henna Syrjälä keskustelevat ensimmäisessä Vaasan yliopiston Oivalluksia-podcastin jaksossa vastuullisesta kuluttamisesta. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Ensimmäisen podcast-jakson aiheena on ”Kaupassa kriisissä”. Jaksossa markkinoinnin yliopistotutkijat, dosentit Hanna Leipämaa-Leskinen ja Henna Syrjälä keskustelevat vastuullisesta kuluttamisesta ja sen haasteista.

Kuluttajat ovat muuttuneet vastuullisemmiksi, mutta teoissa se ei aina näy. Oikeita päätöksiä on vaikea tehdä, niiden edessä halvaannutaan ja tehdään kompromisseja.

– Useimmat meistä haluaisivat tehdä vastuullisia kulutuspäätöksiä, mutta on vaikea tietää, mikä valinta on hyvä ja vastuullinen.  Tiedon puute voi olla haaste kuluttajalle, mutta toisaalta myös liiallinen tiedon määrä – tieto voi lisätä tuskaa, sanoo Hanna Leipämaa-Leskinen podcastissa.

Vastuullisuuden ajatellaan usein sisältävän sosiaalisen vastuun, ympäristövastuun ja taloudellisen vastuun.  Kuluttajan voi olla vaikea ratkaista painotusta näiden välillä, joten vastuullisuus voi olla itsessäänkin ristiriitaista.

Ristiriitoja voi tulla myös muiden pyrkimysten kanssa.

– Ollaan kaupassa, on kiire, rahat ovat tiukalla ja vastuullisia valintoja ei jakseta miettiä, sanoo Henna Syrjälä.

Millenniaalit muokkaavat työelämää

Uusia jaksoja on luvassa kuukausittain. Seuraavan podcast-jakson aiheena on y-sukupolvi, eli tuo millenniaaleiksikin kutsuttu ikäluokka noin 1980-luvun alusta vuosituhannen vaihteeseen.  Miten he muokkaavat työelämää? Ovatko he erilaisia kuin muut sukupolvet työkavereina, pomoina ja alaisina? Jakson nimi onkin ”Milleanniaalit marsista”. Aiheesta tulee keskustelemaan johtamisen tutkijatohtori Susanna Kultalahti.

Oivalluksia-podcastia voi kuunnella muun muassa Soundcloudissa, Spotifyssa ja Apple Podcasteissa. Podcast on myös Vaasan yliopiston YouTube-kanavalla. Podcastit löytyvät lisäksi Vaasan yliopiston verkkosivuilta. Jaksot on toteutettu yhteistyössä Radio Vaasan kanssa ja ne esitetään myös Radio Vaasan iltapäivän ohjelmassa.

Oivalluksia-podcast

Soundcloud: https://soundcloud.com/univaasa/sets/oivalluksia-podcast
Spotify: https://spoti.fi/2NOBuBA
YouTube: https://youtu.be/x-gHAH4STZg

• Podcastin ensimmäisen jakson aiheeseen eli vastuulliseen kuluttamiseen ja tavallisen ihmisen vastuullisiin valintoihin voi sukeltaa myös tuoreimmassa Vox cordis -yliopistolehdessä

• Oivalluksia-podcastin lisäksi kannattaa tutustua myös työeläkevakuuttaja Kevan ja Vaasan yliopiston yhteiseen Keskusteluja kompleksisuusajattelusta -podcastiin.

Tutkimusviestinnän asiantuntija Riikka Kalmi, Vaasan yliopisto
puh. 029 449 8231, riikka.kalmi(at)uwasa.fi

Kriisissä kaupassa -jakson asiantuntijat
Yliopistotutkija Hanna Leipämaa-Leskinen, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8496, hanna.leipamaa-leskinen(at)uwasa.fi