Uusi Vox cordis ilmestyi - teemana hyvinvointi

Terveellinen, hyvää vai pahaa? / Yksinäisyydestä yhteisöllisyyteen / Pirullista peliä sotessa? /eTerveyttä etänä / Komeaa kehittämässä / Onni on näkökulmakysymys

Tämän vuoden viimeisen Vox cordis -numeron teemana on hyvinvointi. Teemaa käsitellään lehdessä monipuolisesti työn, opiskelun ja tutkimuksen kautta.
.

Sisäministeri Paula Risikko pohtii kolumnissaan, kuinka turvallisuus on oleellinen osa hyvinvointia. Yliopiston henkilöstöstrategiasta ja kehittämisestä vastaava johtaja Auli Kinnunen kertoo puolestaan Johtoajatuksia-blogissa, miten työhyvinvoinnin käy muutostilanteissa.

Paljastamme myös, onko terveellinen ruoka kuluttajien mielissä aina pahaa ja epäterveellinen ruoka aina hyvää, kuten usein uskotaan. Professori Harri Luomala tutkimusryhmineen on tutkinut kuluttajien kokemuksia aiheesta.

Kerromme, miten telelääketiede voi auttaa tulevaisuuden hoidossa ja hoivassa. Vaasan yliopisto on keskeisesti mukana pohjoismaisessa Nordic Telemedicine Center -hankkeessa, jossa perustetaan rajat ylittävä telelääketieteen osaamiskeskus.

Tuomme kolme tärkeää näkökulmaa sote- ja maakuntauudistukseen. Uudistukseen liittyy paljon haasteita ja epävarmuutta. Uudet toimintatavat herättävät huolta ja aiheuttavat ristiriitoja.  Professori Pirkko Vartiainen vertaa sote-uudistusta pirulliseen peliin, yliopistonlehtori Kristian Siikavirta muistuttaa kertoo, mihin sote-lainsäätäjä voi kompastua ja aluetieteen professori Hannu Katajamäki kirjoittaa aluehallintouudistuksen arvaamattomasta asetelmasta.

Kun nuori aikuinen aloittaa opinnot yliopistossa, edessä saattaa olla muutto uuteen kaupunkiin ja uudet kaverit. Tulevaisuus jännittää, ja yksinäisyys ahdistaa. Otimme selvää, mitä opiskelija voi tehdä, jotta tutustuisi toisiin, ja mitkä ovat yliopiston ja ylioppilaskunnan keinot lisätä yhteisöllisyyttä.

Haastattelimme alumniamme Sami Sykköä, joka opiskeli Vaasan yliopistossa kansainvälistä markkinointia. Vaasassa Sykkö löysi toimittajan äänensä ja ura sai uuden suunnan. Sykön mielestä elämä on hauskempaa, jos ajattelee, että onni on kiinni omasta päästä.

Vierailimme myös yliopistomme ompeluseurassa, jossa tärkeintä on vapaamuotoinen yhdessäolo sekä mukava ilmapiiri. Ompeluseuralla on käynnissä yliopistosukkatalkoot, joissa he kutovat sukkia myyntiin meneviksi yliopistotuotteiksi.

Kerromme lehdessä myös yliopiston tueksi syntyneestä haastekampanjasta. Markkinointiguru, Vaasan yliopiston hallituksen jäsen Anne Korkiakoski ja yrittäjä Ari Rinta-Jouppi lahjoittivat yliopistolle merkittävät rahasummat. Samalla he päättivät haastaa muutkin mukaan tukemaan Vaasan yliopistoa. Lue haastekampanjasta lisää täältä.

Lehti postitetaan maksutta tilaajille. Jakelupisteitä on Palosaaren yliopistokampuksella Tervahovissa ja Fabriikissa, Seinäjoen ja Kokkolan yliopistokeskuksissa sekä muun muassa kirjastoissa, lentoasemalla ja terveyskeskuksissa.

Voit lukea tuoreimmat yliopistokuulumiset myös lehden sähköisestä versiosta. Vox cordis ilmestyy seuraavan kerran helmikuussa.