Vaasan yliopisto aloitti 50-vuotisjuhlavuotensa – rohkeasti uudistuva yliopisto investoi 10 ...

50-vuotias Vaasan yliopisto vastaa muuttuvan maailman haasteisiin investoimalla merkittävästi tutkimukseen ja tähtäämällä korkeaan laatuun sekä vaikuttavuuteen. Rehtori Jari Kuusiston mukaan historiallisen suuri 10 miljoonan euron strateginen investointi tutkimukseen tuo yliopistoon noin 20 uutta professuuriin pätevöityvää tutkijaa.
50 vuotta täyttävä Vaasan yliopisto juhli vuosipäiväänsä 26. tammikuuta. Kuva: Satu Aaltonen/Vaasan yliopisto
Rehtori Jari Kuusiston mukaan yliopiston perustaminen oli vaikuttava voimannäyttö. Se kokosi yhteen alueen tahdon ja toimijat. Kuva: Satu Aaltonen / Vaasan yliopisto
50 vuotta sitten opintonsa aloittanut kunniatohtori ja Vaasan yliopiston alumni Jouko Havunen muisteli Vaasan yliopiston historian merkkipaaluja: Yksi on se, että olemme nyt Vaasan yliopistossa. Toinen on tämä Suomen kaunein yliopistokampus.
Yliopisto palkitsi tutkimuksesta ja opetuksesta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai professori Tero Vartiainen. Kuva: Satu Aaltonen.
Juhlassa julkaistiin Vaasan yliopiston uusi juhlakirja, jonka ovat kirjoittaneet tutkija Kari Leinamo ja senior advisor Suvi Ronkainen Vaasan yliopistosta. Kuva: Satu Aaltonen.
Vuosipäivän juhlassa viihdyttiin hyvän musiikin tahdissa.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Vaasan yliopisto aloitti perjantaina juhlavuotensa viettämällä vuosipäivää Palosaaren kampuksella. Vuosipäivän juhla alkoi rehtori Jari Kuusiston puheella, jossa hän kertoi Vaasan yliopiston uudistumisesta ja tulevaisuuden tavoitteista.

– Uudesti syntyvä Vaasan yliopisto panostaa entistäkin enemmän korkeaan laatuun. Tämä näkyy tutkimuksessa, koulutuksessa ja kaikessa yliopiston toiminnassa. Haluamme olla entistä parempi yhteiskunnallinen vaikuttaja ja arvostettu kumppani. Tässä työssä jokaisella yliopistolaisella on tärkeä rooli, Kuusisto sanoi.

Kuusisto kertoi yliopiston merkittävästä investoinnista tutkimukseen, joka suunnataan kolmen uuden avoimen ja monitieteisen tutkimusalustan kautta. Uudet tutkimusalustat ovat energian ja kestävään kehitykseen suuntautunut VEBIC, innovaatioiden ja avoimen tieteen InnoLab sekä digitaalisen talouden Digital Economy.

– Kymmenen miljoonan euron strateginen investointi tutkimukseen tuo Vaasan yliopistolle noin 20 uutta professuuriin pätevöityvää tutkijaa.

Kuusiston mukaan korkeaan laatuun tähtää myös yliopiston entistä selkeämpi profiloituminen kauppatieteisiin, tekniikkaan, viestintään ja hallintotieteisiin.

”Perustaminen oli vaikuttava voimannäyttö”

Vaasan yliopisto syntyi vuonna 1968 Vaasan kauppakorkeakouluna. Nimi muuttui myöhemmin Vaasan korkeakouluksi ja lopulta Vaasan yliopistoksi.

– Vaasan yliopiston perustaminen oli vaikuttava voimannäyttö. Se kokosi yhteen alueen tahdon ja toimijat. Myös tulevaisuudessa tarvitsemme vahvaa yhteistyötä alueen ja yhteiskunnan elinvoimaisuuden hyväksi, kiteytti Kuusisto juhlayleisölle.

Viisikymmentä vuotta sitten opintonsa aloittanut kunniatohtori ja Vaasan yliopiston alumni Jouko Havunen muisteli juhlapuheessaan silloisen Vaasan kauppakorkeakoulun alkutaivalta ja kertoi Vaasan yliopiston alueellisesta, valtakunnallisesta sekä kansainvälisestä vaikuttavuudesta.

– Vuosi 1968 oli monille unelmien täyttymys, kun pitkäaikainen työ Vaasan kauppakorkeakoulun perustamiseksi ja käynnistämiseksi johti tulokseen. Syksyllä 1968 voitiin kauppakorkeakoulu käynnistää 149 opiskelijan joukolla, Havunen sanoi.

Havusen lisäksi yliopiston vuosijuhlapäivään osallistui suuri joukko muitakin vuonna 1968 opintonsa aloittaneita ”riemualumneja”.

Vaasan yliopiston vuosipäivän juhlaan kuuluu perinteisesti myös uusien professorien esittely. Henkilöstöjohtamisen professorin Liisa Mäkelän, Vaasan yliopiston Seinäjoen toimipisteessä toimivan yrittäjyyden professorin Annika Tidströmin sekä joustavien ja älykkäiden sähköenergiajärjestelmien professori Hannu Laaksosen puheista kuvastui into uuden kehittämiseen niin tutkimuksessa, opetuksessa kuin yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa.

Palkittua tutkimusta ja opetusta

Vuosipäivän juhlassa palkittiin tutkimuksesta ja opetuksesta sekä jaettiin kunniamerkkejä. Vaasan yliopiston Vuoden tutkimusteko -palkinnon vuodelta 2017 sai tutkijatohtori Anupam Dutta laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä ja Vuoden opetusteko -palkinnon tietojärjestelmätieteen professori Tero Vartiainen tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksiköstä. (Lue uutinen palkinnon saajista)

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi vuosijuhlassa Hyvä opettaja -palkinnon tohtorikoulutettava Antti Mäenpäälle johtamisen yksiköstäja Best International Teacher - palkinnon tutkijatohtori Emmanuel Ndzibahille tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksiköstä. Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Kim Kujala kertoi puheessaan, että palkintojen myöntöperusteena oli innovatiivisuus.

- Me haluamme näillä huomionosoituksilla palkita sellaiset opettajat, jotka eivät pelkää epäonnistumista, vaan uskaltavat innovoida uusia opetustapoja ja soveltaa niitä käytäntöön, sanoi Kujala.

Juhlan päätteeksi julkistettiin Vaasan yliopiston juhlakirja ”Yhteinen tahto – Vaasan yliopisto 50 vuotta”, jossa luodaan katsaus 50-vuotiseen yliopiston historiaan sekä tulevaisuuteen. Kirjan ovat kirjoittaneet tutkija Kari Leinamo ja senior advisor Suvi Ronkainen Vaasan yliopistosta.