Vaasan yliopisto ja Peter Gabrielsson saivat tunnustusta kansainvälisen yrittäjyyden tutkimuksesta

Vaasan yliopisto ja professori Peter Gabrielsson ovat päässeet maailman vaikutusvaltaisimpien instituutioiden ja tutkijoiden listalle kansainvälisen yrittäjyyden tutkimuksessa. Tänä vuonna ilmestynyt artikkeli arvostetussa International Entrepreneurship ja Management Journal -tiedejulkaisussa on listannut alan 40 vaikutusvaltaisinta ja tuottavinta yliopistoa tai instituutiota sekä kirjoittajaa.
Peter Gabrielsson on listattu maailman vaikutusvaltaisimpien kansainvälisen yrittäjyyden tutkijoiden listalle.

Hugo Baier-Fuentesin, José M. Merigón ja José Ernesto Amorósin ja Magaly Gaviria-Marínin tutkimuksen International entrepreneurship: a bibliometric overview mukaan suomalaiset yliopistot ja tutkijat ovat erittäin hyvin edustettuina listalla.

Suomesta listalle on päässyt useita tutkijoita ja jopa viisi yliopistoa, eli Aalto yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Oulun yliopisto. Suomesta on siten jopa enemmän yliopistoja tällä ranking-listalla kuin esimerkiksi Britanniasta.

– On todella hienoa, että minut on katsottu kuuluvan maailman neljänkymmenen vaikutusvaltaisimman kansainvälisen yrittäjyyden tutkijan joukkoon. Samoin on hienoa, että Vaasan yliopisto sijoittuu listalla tuottavuudessa ja vaikuttavuudessa sijalle 28, sanoo Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin professori Peter Gabrielsson.

Aiheina nopeasti kansainvälistyvät yritykset

Gabrielsson kertoo, että hän on suunnannut tutkimustaan siten, että se vastaa aivan uuteen tutkimusongelmakenttään, joka sijoittuu kansainvälisen yrittäjyyden ja kansainvälisen markkinoinnin risteyskohtaan.

– Olen tehnyt tutkimusta erityisesti nopeasti kansainvälistyvistä yrityksistä, niiden kasvupoluista ja kansainvälisistä markkinointistrategioista. Nopeasti kansainvälistyvien yritysten kannattaisi soveltaa uudenlaista yrittäjämäistä markkinointia, joka on innovatiivista ja ennakoivaa, mutta ei vaadi suuria rahallisia investointeja.

Uudentyyppisen tutkimusaiheen lisäksi pääsyä listalle selittää sekin, että Gabrielsson on pyrkinyt tekemään mahdollisimman korkealaatuista tutkimusta, joka vastaa sekä akateemisen maailman että kansainvälistyvien yritysten tarpeisiin.

– Meillä Vaasan yliopistossa on vahva kansainvälisen liiketoiminnan tutkimusryhmä, joka on kiinnostunut kansainvälisestä yrittäjyydestä, ja olemme määrätietoisesti rakentaneet kansainvälisiä suhteita alan parhaimpiin tutkijoihin.

Uusin artikkeli pureutuu kansainvälisen markkinoinnin ja yrittäjyyden rajapintaan

Professori Peter Gabrielssonin uusin tieteellinen artikkeli ilmestyi joulukuun alussa korkeatasoisessa Journal of International Marketing -lehdessä. Artikkeli on vapaasti ladattavissa joulukuun ajan. Kyseessä on Vaasan yliopiston tutkija Man Yangin kanssa yhdessä kirjoitettu kirjallisuuskatsaus, jossa he analysoivat kansainvälisen markkinoinnin ja yrittäjyyden rajapinnassa vuosina 1997–2016 tehtyä tutkimusta.

– Tunnistamme tutkimuksessa yhdeksän mielenkiintoista tutkimusaluetta. Erityisen mielenkiintoinen on tutkimusalue, jossa yhdistetään mahdollisimman laaja kansainvälisen markkinoinnin ja yrittäjyyden tutkimus. Tällä tutkimusalueella voitaisiin esimerkiksi vertailla yrittäjän luonteenpiirteiden vaikutusta uusien kansainvälisten markkinointimahdollisuuksien syntyyn eri maissa tai tarkastella yrittäjämäisen markkinoinnin merkitystä globaalille kasvulle eri maista lähtöisin olevien yritysten välillä, sanoo Gabrielsson.

Gabrielssonin mukaan tutkimusalueella on vielä julkaistu varsin rajallisesti, joten kyseessä on selkeä tutkimusaukko, johon tutkijat voivat tulevaisuudessa tarttua.

Bibliometrinen tutkimus kansainvälisen yrittäjyyden vaikutusvaltaisimmista instituutioista ja tutkijoista:

Baier-Fuentes, H., Merigó, J.M., Amorós, J.E. et al. (2018). International entrepreneurship: a bibliometric overview Int Entrep Manag J, https://doi.org/10.1007/s11365-017-0487-y

Peter Gabrielssonin ja Man Yangin tuorein artikkeli:

Yang, Man & Gabrielsson, Peter. (2018). The Interface of International Marketing and Entrepreneurship Research: Review, Synthesis, and Future Directions. Journal of International Marketing, 26(4): 18–37. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1069031X18809988
(vapaasti ladattavissa joulukuun 2018 aikana)

Lisätiedot:

Peter Gabrielsson, kansainvälisen markkinoinnin professori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8434