Vaasan yliopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu tiivistävät kauppatieteellisen alan ...

Vaasan yliopisto (VY) ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK) tiivistävät tutkimus- ja koulutusyhteistyötä kauppatieteellisellä alalla, erityisesti yrittäjyydessä.

Yhteistyö tiivistyy kolmeen päälinjaan: tutkimus, koulutuspolut sekä palvelututkimus ja täydennyskoulutus.

Koulutusyhteistyössä siirtymistä koulutusasteelta toiselle halutaan tehdä joustavammaksi. SeAMKin tradenomitutkinnon antamat valmiudet siirtyä tiettyihin kauppatieteiden maisteriohjelmiin varmistetaan. Yliopiston ja ammattikorkeakoulun tutkinnot ja pääsykokeet pysyvät ennallaan. Ensimmäiseksi valmistellaan Seinäjoen yliopistokeskuksessa toteutettavaan Vaasan yliopiston Kasvuyrityksen johtamisen maisteriohjelmaan johtavat opintopolut.

Koulutuspolkuja luodaan erityisesti sellaisille aloille, joilla Etelä-Pohjanmaan yritykset tarvitsevat maisteritason osaajia. Opintotarjontaa parannetaan muun muassa opettajavaihdoilla, yhteisillä opintojaksoilla, digitaalisilla mahdollisuuksilla ja kesäopintomahdollisuuksien parantamisella.

Tutkimusyhteistyöllä tavoitellaan entistäkin tiiviimpää yritysyhteistyötä ja alueellista kehittämistä. Yhteistyössä ovat mukana Vaasan yliopiston EPANET-professuuriverkosto ja SeAMKin tutkijat, ja se pohjautuu jo käynnissä olevaan hankeyhteistyöhön.

Yhteistyömahdollisuuksia selvitetään myös kauppatieteellisen alan palvelututkimuksessa ja täydennyskoulutuksessa.

Lisätietoja:
Rehtori Suvi Ronkainen, VY, p. 029 449 8073