Vaasan yliopisto ja Uumajan yliopisto solmivat yhteistyösopimuksen

Vaasan yliopiston kauppatieteellinen tiedekunta ja Uumajan yliopiston Umeå School of Business and Economics ovat allekirjoittaneet torstaina 23.4. yhteistyösopimuksen. Sen tarkoituksena on lisätä yliopistojen yhteistyötä etenkin koulutuksessa ja tutkimuksessa.
Kuvassa (vas.): Dekaani Vesa Suutari, rehtori Suvi Ronkainen ja rehtori Lars Hassel.

– Entistäkin tiiviimpi yhteistyö Uumajan kauppakorkeakoulun kanssa on merkittävä askel tiedekunnan kansainvälistymisessä. Sopimus tarjoaa molemmille yliopistoille resursseja antaa entistä monipuolisempaa koulutusta, jossa hyödynnetään molempien yliopistojen erityisosaamista. Myös tutkimusyhteistyö avaa mahdollisuuksia uudenlaisten kansainvälisten tutkimushankkeiden kehittämiseen, kertoo kauppatieteellisen tiedekunnan dekaani Vesa Suutari.

– Laajeneva, systematisoituva ja syvenevä yhteistyö Umeån yliopiston kanssa on myös Vaasan yliopiston vastaus suomalaisen korkeakoulupolitiikan haasteisiin. Luomme aidosti kansainvälisiä opinto-ohjelmia kahden eri maassa sijaitsevan kampuksen yhteistyönä, kertoo rehtori Suvi Ronkainen.

Yhteistyö kattaa mm. tiedekunnan opettajien ja tutkijoiden sekä tohtorikoulutettavien liikkuvuuden yliopistojen välillä, yhteiset tutkimushankkeet, yhteiset tohtorikoulutustapahtumat, kaksoistutkintomahdollisuudet sekä yhteisesti rahoitetut opetus- ja tutkimustoimet.

– Vaasan yliopisto on jo hyvin kansainvälinen yliopisto, jossa kansainvälisen henkilöstön ja opiskelijoiden määrä on kasvanut voimakkaasti. Pyrimme tarjoamaan opiskelijoille kansainvälisen oppimisympäristön, jonka myötä opiskelijoiden valmiudet toimia kansainvälistyvässä liike-elämässä ja yhteiskunnassa kehittyvät opintojen aikana. Tämä sopimus on jälleen yksi konkreettinen askel eteenpäin strategiamme toteuttamisessa, kiittää Suutari.