Vaasan yliopisto mukana uudessa liiketoiminnan digitaalisessa opintokokonaisuudessa

Kauppatieteellistä yliopisto-opetusta tarjoavat yksiköt etenevät korkeakoulutuksen rakenteellisessa kehittämisessä toteuttamalla kärkihankkeenaan yhteisen digitaalisen opintokokonaisuuden. Myös Vaasan yliopisto on mukana hankkeessa.
Uusi opintokokonaisuus toteutetaan digitaalisesti - ajasta ja paikasta riippumatta.

Uusi digitaalinen opintokokonaisuus on suunnattu muiden kuin kauppatieteellisten alojen yliopisto-opiskelijoille ja sen tarkoituksena on tarjota aiempaa laajemmalle joukolle opiskelijoita talouden perustoimintaperiaatteiden tuntemusta. Samalla koulutus vahvistaa opiskelijoiden yleisiä työelämävalmiuksia.

Kursseja eri teemoista

Opintokokonaisuus käsittää kuusi kurssia, joista opiskelija suorittaa viisi itse valitsemaansa. Kurssit tarjoavat johdatuksen esimerkiksi taloushallinnon, johtamisen, markkinoinnin ja myyntityön sekä taloustieteen perusteisiin. Lisäksi vastuullisuus ja kansainvälisyys kulkevat teemoina osana kaikkia kursseja.

Kokonaisuuden päätteeksi opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa yrityssimulaatiokurssilla, jolla he pyörittävät omaa yritystä sekä tekevät yhteistyötä ja kilpailevat toisten yritysten kanssa virtuaalisina tiimeinä.

– Monilla aloilla yrittäjäksi ryhtyminen on luonnollinen tapa työllistää itsensä, mutta kynnys voi olla tiedon puuttuessa liian korkea. Liiketoimintaosaamisen kokonaisuus tarjoaa avoimiin kysymyksiin vastauksia, sanoo hankkeen käynnistäneen Suomen kauppakorkeakoulut ry:n puheenjohtaja, Oulun kauppakorkeakoulun dekaani Petri Sahlström.

Digitaalinen opintokokonaisuus ”uraauurtava”

Opintokokonaisuus toteutetaan digitaalisesti, eli sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Pedagogisesti korkea laatu on ollut hankkeen ykköstavoite sen alusta asti. Hankkeelle onkin KAUTE-säätiön tukemana palkattu ohjelmajohtaja. Myös itse kurssien toteutukseen halutaan kansallisesti parhaat voimat toteuttamaan innostavaa ja laadukasta opetusta.

– Liiketoimintaosaamisen uusi opintokokonaisuus on tarjolla opiskelijoille lukukauden 2017–2018 alusta lähtien. Pilotoimme jo ensi lukuvuoden aikana joitakin kursseja. Ennen pilottivaiheen käynnistymistä on vielä voitettava lukuisia haasteita. Esimerkiksi opintohallinnon prosessit eivät vielä erityisen hyvin tue yliopistojen välistä yhteistyötä. Tässäkin suhteessa kokonaisuus on uraauurtava, opintokokonaisuuden ohjelmajohtaja Taina Eriksson summaa Suomen kauppakorkeakoulut (ABS) ry:n tiedotteessa.