Vaasan yliopisto siirtyy pääosin etäopetukseen 17.1.2022 asti – kampus pysyy auki

Etäopiskelu
Vaasan yliopisto siirtyy pääosin etäopetukseen viranomaisten ohjeistuksen mukaan 17. tammikuuta asti. Välttämätön lähiopetus on mahdollista toteuttaa turvallisuusjärjestelyt huomioiden.

Kampus pysyy auki, ja jokainen työntekijä saa päättää, työskenteleekö kampuksella vai etänä. Kampuksella opiskellessa ja työskennellessä edellytetään kasvomaskin käyttöä. Kampukselle ei saa tulla sairaana. Yliopisto haluaa kaikessa toiminnassaan varmistaa opiskelijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden sekä estää viruksen leviämisen.

Etäopetus- ja etätyösuositus on voimassa 17.1. saakka, jonka jälkeen pyritään palaamaan ennalta suunniteltuun hybridimalliin.

Yliopistossa toimitaan 17.1.2022 asti seuraavasti:

• Opetus on pääosin etäopetusta. Lähiopetustunteja voidaan pitää laboratorioissa ja niissä opetustilanteissa, joissa tarvitaan kampuksella olevia ohjelmistoja tai laitteita. Opettaja tekee tästä päätöksen mahdollisimman pian ja ilmoittaa opiskelijoille Moodlessa tai Pepissä sekä aikataulut@uwasa.fi / scheludes@uwasa.fi. Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) tarjoamat yhteistyökurssit toteutetaan VAMKin päätösten mukaisesti.
  • EXAM-tenttitila aukeaa 10.1., jonka jälkeen tenttipaikoista on käytössä puolet. Tähän mennessä tehdyt varaukset pysyvät voimassa.
  • Tervahovissa ja Fabriikissa kaikki opetustilat ovat avoinna opiskelijoiden itseopiskelutiloina silloin, kun niissä ei ole luentoja, muuta opetusta tai tapahtumia.
  • Jokainen työntekijä saa itse päättää, työskenteleekö kampuksella vai etänä.
  • Vaasan yliopiston sisätiloissa järjestettäviin yleisötilaisuuksiin saa osallistua korkeintaan 50 henkilöä. Kaikissa yliopiston sisätiloissa järjestettävissä yleisötilaisuuksissa, kuten väitöstilaisuuksissa, edellytetään koronapassia yli 16-vuotiailta ulkopuolisilta osallistujilta. Ohjeistus ei koske yliopiston omaa henkilökuntaa eikä opiskelijoita.
  • Tähän mennessä tehdyt yliopiston tilojen varaukset pysyvät voimassa. Tilaisuuden järjestäjä vastaa terveysturvallisuuskäytännöistä ja koronapassitarkistuksista.

Yliopisto noudattaa toiminnassaan kansallisia ohjeita, alueellisen koronakoordinaatioryhmän suosituksia ja Länsi-Suomen aluehallintoviraston määräyksiä. Kriisinhallintaryhmä linjaa yliopiston toimenpiteet perustuen valtioneuvoston periaatepäätökseen ja muiden viranomaisten tilannearvioihin.

Ajantasainen ja päivittyvä tieto julkaistaan yliopiston koronasivulla ja opiskelijoiden koronasivulla.
Katso myös Vaasan sairaanhoitopiirin ohjeistus, jossa on tärkeää tietoa muun muassa koronavirustestauksen paikasta.