Vaasan yliopisto suomalaisyliopistojen kuntotestin ykkössijalle – tarkastelussa oli julkaisutoiminta

Image
Vaasan yliopisto on kärjessä suomalaisten yliopistojen kuntotestissä, jossa arvioitiin tällä kertaa yliopistojen julkaisutoimintaa. Kuntotestissä olivat mukana kaikki suomalaiset yliopistot. Vaasan yliopisto jakoi ykkössijan yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Kuntotesti on osa vuosittaista Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisemaa Suomen korkeakoulut -raporttia. Kuntotesti perustuu avoimesti saataviin tilastoihin (Vipunen.fi).

Testissä vertailtiin neljää osa-aluetta: julkaisumäärien kehitystä, julkaisuja tutkimushenkilöä kohden sekä kehitysindeksillä että tehokkuudella mitattuna ja julkaisujen hintojen kehitystrendejä vuosina 2019–2023. Yliopistot luokiteltiin suhteellisen kehityksen mukaan, jotta pelkästään yliopistojen koko ei määrittäisi muutoksien merkitsevyyttä.

Vaasan yliopisto pärjäsi yliopistoista kaikkien parhaiten kolmella eri osa-alueella. Se oli ykkönen julkaisumäärien kehityksessä ja julkaisujen määrän kehityksessä tutkijaa kohden vuosina 2019–2023. Lisäksi Vaasan yliopiston kehitys oli laskevinta osiossa, joka mittasi yliopiston kokonaisrahoituksen euromäärän kehitystrendiä julkaisua kohden vuosina 2019–2023. Indeksivuosi (100) kehitystrendeissä oli vuosi 2019.

Vaasan yliopiston julkaisujen määrä kasvoi 64 prosenttia

Vaasan yliopistojen julkaisujen määrä on testin mukaan kasvanut vuodesta 2019 vuoteen 2023 verrattuna 64 prosenttia. Julkaisut tutkijaa kohden ovat puolestaan lisääntyneet samalla vertailuvälillä 24 prosenttia, kun monessa muussa yliopistossa on ollut laskevaa kehitystä.

Vaasan yliopiston kokonaisrahoituksen euromäärä julkaisua kohden on samalla aikavälillä vähentynyt 21 prosenttia, eli eniten kaikista yliopistoista. Tämä tehostuva kehitys liittyy etenkin julkaisujen määrän kasvuun.

Tehokkuutta mittaavassa osiossa, eli julkaisuja tutkijaa kohden, Vaasan yliopisto oli vuonna 2023 neljänneksi paras. Julkaisuja syntyi 2,1 kappaletta tutkijaa kohden. Vuonna 2019 vastaava suhdeluku oli 1,7 julkaisua.

– Päätimme tänä vuonna keskittyä yliopistojen kuntotestissä tiettyyn alueeseen eli julkaisutoimintaan, jotta pääsemme syvemmälle tarkastelussa ja voimme paremmin herättää keskustelua, sanoo projektipäällikkö Esa Kannisto Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.

Vaasan yliopisto ylsi yliopistojen kuntotestin ykkössijalle myös viime vuonna. Tuolloin kyseessä oli laajempi tarkastelu, jossa katsottiin julkaisujen lisäksi muun muassa opiskelijamäärien kehitystä, opiskelijamäärien kehitystä henkilöstöä kohden, valmistuneiden määrien kehitystä ja yliopistojen kokonaiskustannusten kehitystä.

Kuntotestin lisäksi raportissa vertailtiin muun muassa suomalaisten yliopistojen menestystä neljässä eri kansainvälisessä yliopistovertailussa.

Suomen korkeakoulut 2024 -raportti
Tietolaatikko

Huom! Koulutuksen tutkimuslaitos järjestää Suomen korkeakoulut 2024 -raportin julkistustilaisuuden keskiviikkona 28. elokuuta 2024 klo 10–11. Katselulinkki julkistustilaisuuteen