Vaasan yliopistolle Nevelin biometaania tukemaan tutkimustoimintaa kohti vihreää siirtymää

Image
Vaasan yliopisto ja teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä infrastruktuuriratkaisuja tuottava Nevel aloittavat yhteistyön koskien EnergyLab-moottorilaboratorion testikäyttöä. Nevel toimittaa biometaania moottorilaboratorion tarpeisiin.

Vaasan yliopiston EnergyLab vastaa seudun yritysten kasvaviin energia-alan koulutus- ja tutkimustarpeisiin. Tutkimuksessa keskitytään muun muassa uusiutuviin polttoaineisiin, moottoreiden ja voimaloiden sähköjärjestelmien kehittämiseen sekä hukkaenergian ja energiantuotannon päästöjen vähentämiseen. Uudella tutkimustoiminnalla edistetään erityisesti meriliikenteen vihreän siirtymän tavoitteita. EnergyLabin moottorilaboratorion kaasupolttoainejärjestelmä otetaan käyttöön 24. lokakuuta.

Biometaanin testikäyttö on uusi lisäys moottorilaboratorion toiminnassa, joka mahdollistaa ainutlaatuisen tutkimustyön suomalaisessa yliopistossa. Nevel toimittaa yliopistolle palvelukokonaisuuden, jolla pystytään vastaamaan joustavasti laboratorion tarpeisiin ja laatuvaatimuksiin. Konteissa toimitettava biometaani liitetään yliopiston verkkoon.

– Moottorilaboratorion tutkimustoiminnan tarpeet muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Tutkimuksen ytimessä ovat päästövähennykset sekä hiilineutraalisuustavoite osana energiamurrosta. Yhteistyö Nevelin kanssa tukee tarpeitamme ja edistää tutkimustoimintaamme, joka laaja-alaisesti tarkastelee teknisiä, kaupallisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia osana ekosysteemiä, sanoo Mika Grundström, tutkimuksen vararehtori Vaasan yliopistosta.

– Tarjoamme Vaasan yliopistolle räätälöidyn ratkaisun, joka muovautuu asiakkaan kehittyviin tarpeisiin. Meille on tärkeää olla mukana edistämässä kestävien energiateknologioiden tutkimusta, kuvailee Jyrki Eurén, Senior Manager Nevelin teollisuusliiketoiminnasta.

Tietolaatikko

Sonja Heikkilä, laboratoriopäällikkö, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8065