Vaasan yliopiston kunniatohtori Bengt Holmström sai taloustieteen Nobel-palkinnon

Vaasan yliopiston kunniatohtoriksi vuonna 1988 promovoitu Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) professori Bengt Holmström on saanut taloustieteen Nobel-palkinnon yhdessä Harvardin yliopiston taloustieteen professorin Oliver Hartin kanssa.
"Vaasan yliopisto onnittelee kunniatohtoriaan merkittävästä urasta ja Nobel-palkinnosta", sanoo yliopiston rehtori Jari Kuusisto.
Nobel-palkittu taloustieteilijä, professori Bengt Holmström promovoitiin Vaasan yliopiston kunniatohtoriksi vuonna 1988. Hän on käynyt Suomessa usein ja antanut arvioitaan muun muassa maan hallitukselle talouspolitiikan linjoista.Kuva: VNK/Laura Kotila

Taloustieteen Nobel-palkinto myönnettiin Holmströmille ja Hartille sopimusteorian kehittämisestä.

Ruotsin keskuspankin Riksbankenin jakama taloustieteen Nobel on suuruudeltaan kahdeksan miljoonaa kruunua eli noin 880 000 euroa. Palkintoa on jaettu vuodesta 1969 lähtien. Holmströmiä on jo aiemmin veikattu mahdolliseksi palkinnon saajaksi.

Holmströmiä pidetään yhtenä maailman johtavista yrityksen teorian, hyvän hallinnon ongelmien, sopimusten ja kannustejärjestelmien tutkijoista.

Holmströmin ja Hartin sopimusteoria on Nobel-komitean mukaan kehys, jonka avulla voi analysoida erilaisia sopimuksiin liittyviä asioita, kuten tulokseen perustuvaa palkkausta, vakuutuksiin liittyviä vähennyksiä ja julkisen sektorin yksityistämisiin liittyviä kysymyksiä.

Holmström on syntynyt Helsingissä vuonna 1949 ja suorittanut tohtorintutkinnon vuonna 1978 Stanfordin huippuyliopistossa Yhdysvalloissa. Hän on toiminut MIT:n taloustieteen professorina vuodesta 1994 alkaen.

Holmstrom low res.jpg

Holmström sai kunniatohtorin arvon Vaasan yliopistossa vuoden 1988 promootiossa tunnustuksena "erinomaisista ansioista taloustieteellisessä tutkimuksessa erityisesti agency-teorian kehittäjänä sekä merkittävästä panoksesta kansainvälisen tieteellisen vuorovaikutuksen edistämisessä". Hän oli tuolloin taloustieteen professori Yalen yliopistossa. Holmström on ylläolevassa kuvassa keskellä selin. Yliopiston entisen rehtorin Ilkka Virtasen mukaan Vaasan yliopiston silloinen liiketaloustieteen professori Reijo Ruuhela esitti kunniatohtoriksi Holmströmiä.

Vaasan yliopiston taloustieteen professori Hannu Piekkola kertoi 11.10. Bengt Holmströmistä MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa. Katso Piekkolan tv-haastattelu täältä.