Vaasan yliopiston ohjeistus opiskelijoille syksyn 2020 opiskelusta

Kampuksemme on meille tärkeä oppimisen ja kohtaamisten paikka. Syksyn aikana haluamme toimia kampuksella mahdollisuuksien mukaan ja yhdessä turvallisuudestamme huolehtien. Paras tapa ennaltaehkäistä pandemian leviämistä on toimia vastuullisesti.

Nämä syksyä koskevat ohjeet ovat voimassa toistaiseksi – tilanteen muuttuessa ohjeet päivitetään.

Tervetuloa turvallisesti kampukselle opiskelemaan!

• Kampus on avattu 17.8. kaikille opiskelijoille.
  • Kampuksella voi opiskella epidemiatilanne sekä turvallisuus- ja tilarajoitukset huomioiden.
  • Syksyllä 2020 yliopiston omissa tilaisuuksissa noudatetaan tilakohtaisia henkilömäärä-rajoituksia.
  • On tärkeää muistaa huolehtia käsihygieniasta ja säilyttää turvavälit niin opiskelutilanteissa kuin kampuksella liikuttaessa ja oleillessa.
  • Kannustamme käyttämään kasvomaskeja ministeriön ja THL:n ohjeistuksen mukaan.
  • Kampuksella kasvomaskia tulee käyttää tilanteissa, jossa turvavälien noudattaminen ei ole mahdollista. Suosittelemme käyttämään omia maskeja, mutta mikäli olet kampuksella ja mukanasi ei ole maskia, voit hakea kertakäyttömaskin Tervahovin, Fabriikin tai Tritonian vahtimestarilta.  Kampuksella on tarjolla myös käsidesiä ja kertakäyttöisiä suojakäsineitä.
  • Suosittelemme välttämään julkista liikennettä ja esimerkiksi pyöräilemään tai kävelemään opiskelumatkat, jos se on mahdollista.
  • Mikäli sinulla on hengitystieoireita, pysy kotona ja ota yhteyttä alueesi terveydenhuoltoon. Kampukselle saa tulla vain terveenä.

Opetus

• Ensimmäisen vuoden kandidaattiopiskelijoiden massaluennot ja yli 50 henkilön opetusryhmät korvataan etäluennoilla ja pienryhmätoiminnalla, joissa opiskelijat voivat tarvittaessa toimia ryhmissä kampuksella eri tiloissa ja ajallisesti porrastetusti. Tilakohtaiset henkilömäärärajoitukset ja kahden metrin turvaetäisyydet vaikuttavat myös salijärjestelyihin.
  • Uusien maisteriopiskelijoiden sekä aiempien vuosikurssien ja jatko-opiskelijoiden kurssit järjestetään syksyllä pääosin etäopetuksena.
  • Uusille maisteriopiskelijoille tehdään henkilökohtaiset opintosuunnitelmat etänä verkossa ja tarjotaan tehostettua tukea opintojen aloitukseen.
  • Lähitapaamisia toteutetaan tarvittaessa pienryhmissä.
  • Laboratoriotyöt ja harjoitukset, jotka vaativat tiettyjä laitteita/ohjelmistoja/ lisenssejä, järjestetään tarvittaessa kampuksella tilojen sallimissa rajoissa ja mahdollisesti porrastettuna.
  • Uusi opiskelija, seuraathan uusien opiskelijoiden verkkosivuja
  • Opinto-oppaan löydät esimerkiksi Opiskelijan työkaluista
  • Opetusaikataulut löydät Lukkarikoneesta
  • Kursseille ilmoittautuminen alkaa 26.8. – katso tarkemmat tiedot WebOodista
  • Sähköisen tentin EXAM-tenttitila on avattu 17.8. siten, että puolet paikoista on käytettävissä ja turvavälejä noudatetaan. Tilannetta seurataan ja päivitetään jatkuvasti pandemiatilanteen kehittymisen myötä.
  • Etäkurssi suoritetaan etänä. Keskitetysti järjestettäviä tenttejä ei järjestetä, vaan ne korvataan muilla suoritustavoilla.
  • Kypsyysnäytteen voi suorittaa joko EXAM-tenttitilassa tai myöhemmin päivitettävällä poikkeusjärjestelyllä
  • Kaikessa opetuksessa voidaan hyödyntää kirjastoa sekä itseopiskelu- ja ryhmätyötiloja rajoitusten sallimalla tavalla.
  • Vaihto-opiskelijat ja kansainvälisisissä maisteriohjelmissa opiskelevat ulkomailta tulevat opiskelijat voivat tulla Vaasaan, mikäli se on viranomaisrajoitusten mukaan mahdollista.
  • Kaikkien ulkomailta tulevien opiskelijoiden tulee olla karanteeninomaisissa olosuhteissa 14 vuorokauden ajan Suomeen saapumisen jälkeen.
  • Vaasan yliopiston opiskelijoiden syksyn vaihto-opiskelut ja kansainväliset harjoittelut jatkuvat viranomaisrajoitusten sallimissa rajoissa. Lisätietoa verkkosivulta Koronaviruksen vaikutuksista opiskelijavaihtoihin.

Varaa opiskelullesi ja oppimiseen riittävästi aikaa, lisätukea etäopiskeluun löydät esim. Nyytin verkkosivuilta

Opintojen ohjaus

• Opintojen ohjaajien yhteystiedot löydät mm. Opiskelijan työkalujen Omaohjaaja-linkin kautta.
  • Opintojen ohjaus on pääsääntöisesti etäohjausta (esim. Zoom, Teams). Ajan etäohjaukseen voi varata sähköisellä ajanvarauksella Moodlesta. Poikkeustilanteissa opintojen ohjaukseen voi etukäteen varata ajan ja tavata sovittuna aikana kampuksella erikseen ilmoitetussa paikassa, turvallisuusohjeistukset huomioiden.
  • Uusille opiskelijoille on tarjolla erityistä tukea kuten ohjausta ja lukupiiritoimintaa opintojen aloitukseen. Tästä päivitetään lisätietoa Moodleen.
  • Myös opettajien ohjaus on pääsääntöisesti etäohjausta.
  • Muistathan myös, että opintopsykologin palvelut ovat opiskelijoiden saatavilla.
  • Mikäli sinulla on kysymyksiä, joihin et löydä vastauksia kurssien tiedoista, opettajalta tai omaohjaajilta, voit laittaa viestiä osoitteeseen corona.info@uwasa.fi. Viestejä käsitellään arkisin klo 8.00-16.00 välisenä aikana.

Ravintolapalvelut ja kirjasto

• Kampuksen ravintolat avautuvat porrastetusti: elokuussa palvelee Alere. Mathilda, Café Oskar ja Alma avataan 31.8. rajoitetuin aukioloajoin ja valikoimin. Myös take away -mahdollisuus jatkuu. Tarkempia tietoja ravintopalveluista saat seuraamalla yliopiston ja Juveneksen tiedotusta.
  • Ruokailuajat tullaan porrastamaan. Hiljaisempia aikoja klo 10.30-11 ja 13.30-14 kannattaa hyödyntää, mikäli mahdollista.
  • Kirjastopalveluista tiedotetaan Tritonian verkkosivuilla

Seuraathan lisätietojen vuoksi aktiivisesti sähköpostia, Moodlea, Lukkarikonetta, WebOodia sekä yliopiston verkkosivua, jossa kerrotaan koronaviruksen vaikutuksesta opiskeluun.

Yleiset taudin ehkäisy- ja torjuntaohjeet pätevät edelleen; löydät ajankohtaista tietoa viruksesta ja siihen liittyvistä rajoituksista esimerkiksi  THL:n ja valtioneuvoston verkkosivuilta.

Turvallista opiskelusyksyä!

Lisätietoja: