Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin ennätysmäärä hakijoita – kansainvälinen kiinnostus kasvoi

Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin oli ennätysmäärä hakijoita. Huhtikuun kestäneessä haussa tutkijakoulutuksesta oli kiinnostunut 150 hakijaa.
Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin oli ennätysmäärä hakijoita. Kuva: Mikko Käkelä

Hakijamäärä kasvoi syksyn hausta yli kolmanneksella. Syksyllä hakijoita oli 110 ja vuosi sitten keväällä 68.

Suosituin tohtoriohjelma on liiketoimintaosaamisen tohtoriohjelma, johon oli 87 hakijaa. Hyvin hakijoita oli myös muihin ohjelmiin eli teknillisten tieteiden tohtoriohjelmaan (39 hakijaa) ja yhteiskuntatieteellisen tohtoriohjelmaan (24 hakijaa).

Hakijoista suurin osa on ulkomaalaisia, 116. Suomen jälkeen eniten hakemuksia tohtoriohjelmiin tuli Iranista, Pakistanista, Nigeriasta, Bangladeshista ja Intiasta.

Tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii iloitsee hakijamäärän edelleen jatkuneesta kasvusta.

- Akateemisen koulutuksen arvostus ja tutkijakoulutuksen kehittäminen näkyvät hakijamäärässä. Vaasan yliopiston tutkijakoulun kansainvälinen tunnettuus on edelleen nousussa.

Tutkijakoulun suosioon vaikuttaa myös Vaasan yliopistosta valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen.

- Vuosittain meiltä valmistuu noin kaksikymmentäviisi tohtoria, ja viimeksi tehtyyn uraseurantakyselyyn vastanneista tohtoreista kaikki olivat töissä. Valtaosa heistä toimi johtotehtävissä tai opetuksen ja tutkimuksen parissa, Annukka Jokipii kertoo.

Yliopisto kehittää jatkuvasti myös apurahajärjestelmäänsä. Yhdelle kevään haussa tohtoriohjelmaan valitulle myönnetään uusi tutkija-apuraha.

Tohtoriohjelmien kevään haun valinnat tehdään 8 kesäkuuta mennessä. Tohtoriohjelmiin hakeudutaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Lisätietoja:

Tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii