Vaasan yliopiston tutkijalle Fulbright-stipendi Ruotsista

Vaasan yliopiston markkinoinnin yksikön yliopistotutkija Catharina von Koskull on saanut arvostetun vierailevan tutkijan Fulbright-stipendin Yhdysvaltoihin Ruotsin Fulbright-komitealta.

Von Koskull lähtee vierailevaksi tutkijaksi Arizonan valtionyliopiston WP Carey School of Businessiin, jonka Center for Service Leadership on yksi maailman johtavia palveluiden markkinoinnin ja johtamisen tutkimuskeskittymiä. Tutkimuskeskus on tunnettu etenkin transformatiivisesta palvelututkimuksesta, jossa työskentelee alan huippututkijoita.

– Vierailevan tutkijan Fulbright-stipendi on hieno mahdollisuus kasvattaa tutkimusverkostoani ja työskennellä yhdessä transformatiivisen palvelututkimuksen johtavien tutkijoiden kanssa, sanoo von Koskull.
Catharina von Koskull on lähdössä Arizonan valtionyliopistoon Fulbright-tutkijaksi.

Von Koskull aikoo Fulbright-tutkijana jatkaa meneillään olevaa Suomen Akatemian tutkimusprojektiaan, jossa hän on keskittynyt tunnekokemuksiin vanhuspalveluissa. Hän toteutti  laajan etnografisen kenttätutkimuksen, jossa tutkittiin, miltä vanhuksista tuntuu muuttaa palvelutaloon ja asua siellä. Kenttätutkimuksen ja analyysin jälkeen hän on esittänyt tutkimustuloksensa aivan uudella tavalla – eli rohkeasti teatterin keinoin.

– Halusin käyttää erilaista tapaa ja esittää tutkimustulokseni heille, joita se koskee - eli hoivakodissa eläville vanhuksille, heidän omaisilleen, työntekijöille ja johdolle.

Teatteriesitystä “Arkipäivän tunteita vanhainkodissa” voi pitää “etnodraamana”, jossa etnografisen tutkimuksen tulokset muutetaan teatteriesitykseksi.

– Esityksessä tuodaan esiin vanhusten tutkijalle kertomat tunnekokemukset. Tutkimusmetodini on siis lähellä kriittistä etnografiaa, jossa tutkija ei ole kiinnostunut vain ”tiheiden kuvauksien” antamisesta, vaan haluaa myös muuttaa maailmaa – tai ainakin tuottaa inspiraatiota muutokseen, hän sanoo.

Teatteri on poikkitieteellinen tapa esittää tutkimusta yleisölle. Live-esitys vaikuttaa yleisöön eri aistien kautta ja tarjoaa mahdollisuuden liittää tutkimus tunteisiin.

– Odotan innolla, että voin laajentaa verkostoani etnografisessa tutkimuksessa ja oppia enemmän etnodraamasta Fulbright-vierailuni aikana. Arizonan valtionyliopistossa toimii useita etnografian ja etnodraaman asiantuntijoita, von Koskull kertoo.

Teatteriesitystä vanhusten tunteista on von Koskullin mukaan esitetty jo useissa palvelutaloissa, hoivakodeissa, kulttuurikeskuksissa ja Helsingin kaupungin kirjastossa sekä palvelutalojen johtajille. Tähän mennessä noin tuhat henkilöä on nähnyt esityksen.

Von Koskull on Ruotsin kansalainen. Hän muutti Ruotsista Suomeen tehdäkseen väitöstutkimuksensa Hankenilla palveluiden markkinoinnista ja johtamisesta. Hän on tehnyt palvelututkimusta yli 12 vuotta. Von Koskull on toiminut yliopistotutkijana Vaasan yliopistossa vuodesta 2015.

Fulbright on amerikkalainen stipendiohjelma ulkomaisille opiskelijoille, tutkijoille, opettajille, ammattilaisille ja taiteilijoille. Fulbright-ohjelman perusti senaattori J. William Fulbright vuonna 1946. Yli 50 nobelistia on ollut mukana ohjelmassa. Esimerkiksi taloustieteen Nobel-palkinnon viime vuonna yhdessä Olivier Hartin kanssa saanut Vaasan yliopiston kunniatohtori, MIT:n professori Bengt Holmström on ASLA-Fulbright -alumni.