Vaasan yliopiston uudistuneeseen tohtoriohjelmaan odotetaan paljon hakijoita

Tohtoripromootio
Kevään haku Vaasan yliopiston uudistuneeseen tohtoriohjelmaan alkaa 1. huhtikuuta. Tutkijakoulun koordinaattori Niklas Lundström odottaa runsaasti hakijoita. Edellisissä tohtorihauissa hakijoiden määrä on kasvanut jatkuvasti.

Vaasan yliopistossa aloittaa uusi tohtoriohjelma, joka korvaa kolme aiemmin toiminutta ohjelmaa. Uusi tohtoriohjelma kattaa alleen kolme eri tieteenalaa ja 19 tutkimusalaa. Vaasan yliopiston tutkijakoulun tieteenalat ovat yhteiskuntatieteet, kauppatieteet sekä tekniikka. Pääaineet tohtorikoulutuksessa pysyvät samana kuin aiemminkin. Hakuvaiheessa haetaan yhteen yhteiseen tohtoriohjelmaan, mutta tutkimusala valitaan oman tieteenalan mukaisesti. Vaasan yliopistosta voi valmistua hallintotieteiden, kauppatieteiden, tekniikan tai filosofian tohtoriksi.

- Vaasan yliopiston tohtorikoulutus on kiinnostanut hakijoita vuodesta toiseen. Kansainvälisiä hakijoita meillä on ollut joka vuosi paljon ja tällä hetkellä vajaa kolmannes tohtoriopiskelijoistamme on kansainvälisiä, kertoo tutkijakoulun koordinaattori Niklas Lundström.

Yliopistossa suoritetun tohtorintutkinnon suosioon vaikuttaa valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen.

- Viime vuosina tehtyjen kyselyiden perusteella Vaasan yliopistosta valmistuneet tohtorit työllistyvät todella hyvin akateemisten tehtävien lisäksi myös yrityksiin tai julkiselle sektorille erilaisiin johto- ja kehittämistehtäviin.

Opintojen rahoitusmahdollisuudet kiinnostavat hakijoita.

- Mielenkiintoinen avaus Vaasan yliopistossa on väitöskirjatutkijoiden palkkapaikkojen avaaminen tohtoriopintohaun yhteydessä. Tässä on hyvä mahdollisuus saada väitöstutkimukselle rahoitus ja samalla myös työpaikka yliopistolta.

Osa palkkapaikoista on kohdennettu aloittaville tohtoriopiskelijoille ja osa väitöstutkimuksessaan jo edenneille. Lisäksi osa on korvamerkattu EU ja ETA-maiden ulkopuolisille hakijoille liittyen ministeriöltä saatuun Finland Fellowship -rahoitukseen.

Haku Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin alkaa 1. huhtikuuta Opintopolku-palvelussa. Hakuaika päättyy 2. toukokuuta klo 15.00. Tohtoriohjelmiin haetaan kaksi kertaa vuodessa.

Tohtoriopinnoista kiinnostuneille järjestetään Nissi-auditoriossa infotilaisuus 6.4. suomeksi kello 15-16 ja englanniksi kello 16-17. Tilaisuuteen voi osallistua myös Zoom-yhteydellä.

Lisätietoja:

Tutkijakoulutuksen koordinaattori Niklas Lundström