Vaasan yliopiston uutisvuosi 2015

Vaasan yliopiston vuosi 2015 oli tapahtumarikas. Yliopisto sai uuden rehtorin ja vararehtorin,investoi uuteen energialaboratorioon, aloitti strategiatyön vuosille 2017-2020 ja joutui valtion leikkausten vuoksi säästötalkoisiin. Katso vuoden tärkeimmät uutiset.
Yliopiston uutisia vuonna 2015

Tammikuu

– Vaasan yliopisto on oivallisesti profiloitunut, elinvoimainen tiedeyhteisö. Sen johtaminen ja edelleen kehittäminen on minulle positiivinen haaste, sanoi Suvi Ronkainen tultuaan valituksi tehtävään.

Suvi Ronkainen

• Yliopisto palkitsi vuosipäivän juhlassaan vuoden 2014 tutkimus- ja opetusteot. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai kauppatieteellisen tiedekunnan johtamisen ja organisaatioiden yksikön tutkijatohtori Liisa Mäkelä ja opetusteko-palkinnon yliopisto-opettaja, koulutusohjelmavastaava Laura Lappalainen teknillisestä tiedekunnasta.

Helmikuu

• Vaasan yliopistosta valmistui 27. helmikuuta 2015 kymmenestuhannes maisteri. Joulukuussa 2014 puolestaan myönnettiin 300. tohtorin tutkinto.

• Puurakentamiseen uusi professuuri. Vaasan yliopisto ja Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys toteuttavat viisivuotisen puurakentamisen liiketoiminnan professuurin tehtävän Seinäjoelle. Professuurin alana on markkinalähtöisen liiketoiminnan kehittäminen ison mittakaavan puurakentamisessa. Professorin tehtävä on parhaillaan haussa.

Talvinen Tritonia

Maaliskuu

Huhtikuu

• Vaasan yliopiston kauppatieteellinen tiedekunta ja Uumajan yliopisto solmivat yhteistyösopimuksen. Tarkoituksena on lisätä yliopistojen yhteistyötä etenkin koulutuksessa ja tutkimuksessa.

• Yliopiston vararehtoriksi valittiin PhD Jari Kuusisto. Hän työskenteli aiemmin tutkimusyksikön johtajana Vaasan yliopiston SC-Researchissa. Vararehtorin tehtävä on uusi. Työnkuvana on yliopiston tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen kehittäminen.

Vararehtori Jari Kuusisto

Toukokuu

Kesäkuu

• Yliopisto vahvistaa energiatutkimustaan ja tekee investoinnin uuden tutkimus- ja tuotekehityslaboratorion toteuttamiseksi Palosaarelle. Energialaboratorio eli uudelta nimeltään VEBIC (Vaasa Energy Business Innovation Centre) saa tukea yliopiston lisäksi myös Tekesiltä ja alueen energia-alalla toimivilta yrityksiltä. Kyseessä on noin neljän miljoonan euron perusinvestointi koneisiin ja laitteisiin sekä tutkimusympäristön luomiseen, josta Tekes-rahoitus kattaa noin kolme miljoonaa. Kiinteistön rakennustyöt alkoivat välittömästi.

VEBIC rakenteilla 2015

Heinäkuu

• Vaasan yliopistoon valittiin uudet opiskelijat. Aloituspaikkoja oli yhteyshaussa yhteensä 595.

Elokuu

• Anvia lahjoitti yliopistolle 40 000 euroa.

• FT Pekka Peura valittiin Vaasan yliopiston Levón-instituutin johtajaksi. Instituutti on erillislaitos, joka välittää yliopiston osaamista aikuiskoulutuksessa sekä tuotteistaa yliopiston tutkimukseen perustuvaa osaamista.

Vaasan yliopisto kesällä

Syyskuu

Lokakuu

Marraskuu

Joulukuu

• Työ yliopiston uuden strategian valmisteluksi käynnistyi. Uutta strategiaa valmistellaan vuosille 2017–2020. Ma. rehtori Jari Kuusiston mukaan strategiassa kiinnitetään erityisesti huomiota akateemisen tutkimuksen vahvistamiseen ja laadun parantamiseen. Ajatuksia tulevasta strategiasta voi lukea yliopiston Johtoajatus-blogista.
  • Vaasan yliopiston tutkimuksen kokonaisarvionnin mukaan yliopisto on petrannut tutkimuksessaan kaikilla saroilla verrattuna viiden vuoden takaiseen arviointiin. Varsinkin tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus on erittäin vahvaa.

Joulukuinen ilta Palosaaren kampuksella