VAKKI ry valitsi vuoden humanistiksi kirjailija Marko Hautalan

Vaasan yliopiston kääntämisen, erikoisalaviestinnän ja monikielisyyden tutkijayhdistys VAKKI ry järjesti 12.–13.2. kansainvälisen tutkijasymposiumin, jonka teema oli Rajojen dynamiikkaa. Symposiumissa valittiin jälleen myös Vuoden humanisti 2015.
Kirjailija Marko Hautala

Vuoden humanistiksi valittiin vaasalainen kirjailija Marko Hautala.

– Halusimme nostaa esiin vaasalaisen sanataitelijan, jonka toiminta liittyy läheisesti tämän vuoden symposiumin teemaan eli rajoihin. Marko Hautala on rajojen ylittäjä monella tavalla, hän on kirjailija, Littfestin taiteellinen johtaja ja opettaja, kertoo VAKKI ry:n puheenjohtaja Tiina Mäntymäki.

– Hautalan kirjallisessa tuotannossa yhdistyvät paikallinen ja globaali, erityinen ja universaali kiinnostavalla tavalla. Hänen teoksensa käsittelevät ihmisiä erikoisissa tilanteissa, mutta samalla niiden tarinat koskettavat kaikkia ihmisiä.

Perusteluissa todetaan, että Hautala on ansiokkaasti ja näkyvästi toiminut humanismin äänenkannattajana ja kovien arvojen vastustajana sekä ihmisyyden ja sivistyksen puolestapuhujana.

– Olen saanut paljon eväitä Vaasan yliopistosta ja silloisesta humanistisesta tiedekunnasta. Minulla on edelleen lämmin suhde akateemiseen maailmaan, Vaasan yliopistossa opiskellut ja työskennellyt Hautala kertoo.

– Haluan myös edistää kirjallisuuden ja akateemisen maailman yhteistyötä. Olen pyrkinyt tuomaan esimerkiksi Littfestiin mukaan kirjallisuuden kääntämisen.

Hautalan teoksia ovat muun muassa Kuokkamummo (2014), Unikoira (2013) ja Torajyvät (2011). Hautalan romaaneissa yhdistyvät realismi ja psykologinen kauhu. Hautala on saanut teoksistaan Kalevi Jäntin ja Tiiliskivi-palkinnon, ja hänen romaanejaan on käännetty saksaksi ja italiaksi.

- VJ -