Verkko-opetus yhä tärkeämmäksi osaksi yliopisto-opetusta
– Verkko-opetukselle on nykyään tarvetta ja tilausta. Verkossa toteutettavan opetuksen avulla on mahdollista hyödyntää erilaisia opiskelutapoja kuin esimerkiksi kasvokkain tapahtuvilla luennoilla, kertoo yliopistonlehtori Risto Säntti.
Verkko-opetuksen materiaalia maailmalta ja maailmalle
Verkkoon tuotettavien materiaalien ei ole oltava opettajien täysin itse tuottamia, vaan olisi suotavaa, että opetuksessa hyödynnettäisiin jo valmiina olevaa, muiden asiantuntijoiden tuottamaa materiaalia. Kurssikokonaisuuksien rakentamisessa kannattaa siis käyttää hyväksi myös muiden ihmisten osaamista ja rakentaa oma opetus osittain niiden pohjalta.
– Kussakin yliopistossa opetus on suunnattava tietyille opiskelijaryhmille, eli opetus on räätälöitävä pitkälti opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Siksi opiskelijoilta saatava palaute on ensiarvoisen tärkeää myös verkko-opetusta kehitettäessä, Vaasan yliopiston rehtori Matti Jakobsson sanoo.
– Myös Vaasan yliopiston omaa osaamista tulee viedä maailmalle, eikä vain toisin päin.
Tehokkuutta verkko-opetuskanavien käyttöön
Vaasan yliopistolla järjestetyssä seminaarissa pohdittiin, mitä tällainen uusi verkko-opetuksen maailma vaatii yliopistolta niin organisaationa kuin opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden osalta: tarvitaan ideoita siitä, miten verkko-opetusta voidaan yliopistossamme toteuttaa hyvin.
– Uskoakseni yliopistossa pärjätään nykyisten verkko-opetuskanavien, kuten Moodlen ja Youtuben, avulla. Näitä kanavia pitää kuitenkin tulevaisuudessa käyttää nykyistä tehokkaammin, Säntti toteaa.
– Onneksi Tritonian EduLab tarjoaa yliopistolaisille apua ja työkaluja teknisen osaamisen kehittämiseen.
Internet ja sosiaalinen media jo osana viestinnän opetusta
Viestintätieteiden ja teknisen viestinnän opettaja Suvi Isohella huomasi opiskelijoiden käyttävän tieto- ja viestintäteknisiä laitteita sekä sosiaalista mediaa luentojen aikana. Isohella alkoi miettiä, kuinka hän voisi hyödyntää tilannetta omassa opetuksessaan, ja nyt hänen luennoillaan käytetäänkin paljon digitaalisia laitteita.
– Luennoillani opiskelijat saavat esimerkiksi etsiä tietoa verkosta, kysyä kysymyksiä Twitterissä ja tehdä kuva-analyysia Pinterestistä löytyvän kuva-aineiston pohjalta, Isohella listaa.
– Näiden lisäksi käytän paljon verkkokokousympäristö Adobe Connectia opetuksessani. Kyseinen ohjelma mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat joko tulla luennoille, seurata sitä livenä tai katsoa jälkikäteen verkossa.
Verkko-opetusta enenevissä määrin Vaasan yliopistoon
Video-opetus onkin yksi käytetyimmistä verkko-opetuksen muodoista. Sen avulla muilla paikkakunnilla asuvat sekä työssäkäyvät opiskelijat pääsevät osallistumaan kursseille ja oppimaan asioita siinä missä luennoilla istuvat opiskelijat. Juuri tässä piileekin verkko-opetuksen idea: luennoilla ja opetuksessa voi olla läsnä lähes missä ja milloin tahansa.
– On yleinen harhaluulo, että verkko-opetus olisi kasvokkain tapahtuvaa opetusta huonompi opetusmuoto, mutta asia taitaakin olla jopa päinvastoin, huomauttaa Tritonian EduLabin pedagogi Peter Ahlroos.
– Verkko-opetus ei tule koskaan korvaamaan täysin yliopiston tiloissa järjestettäviä luentoja, mutta sitä tullaan kuitenkin hyödyntämään kasvavissa määrin, Säntti lupaa.