Verohallinnon ylijohtaja Juha Lindgren vero-oikeuden professoriksi

Vaasan yliopiston vero-oikeuden, erityisesti yritysverotuksen professoriksi on nimitetty kauppatieteiden tohtori, ylijohtaja Juha Lindgren. Hän aloittaa tehtävässään 1. syyskuuta. Työsuhde on määräaikainen.
(Kuva: flickrCC)

Lindgren on suorittanut vuonna 2001 tohtorin tutkinnon Tampereen yliopistossa pääaineenaan vero-oikeus. Hän on toiminut Verohallinnon Yhteiset palvelut -yksikön ylijohtajana vuodesta 2010 lähtien ja ennen sitä useiden muiden verohallinnon yksiköiden johtotehtävissä. Lisäksi hän on ollut vero-oikeuden professorina Turun kauppakorkeakoulussa vuosina 2001–2002 ja opetus- ja tutkimustehtävissä Tampereen yliopistossa 1994–1999. Lindgren on Tampereen yliopiston vero-oikeuden dosentti.

Vero-oikeuden professorin tehtävänä on kehittää alansa opetusta, tutkimusta ja tutkijakoulutusta Vaasan yliopistossa. Professorin tehtävä sijoittuu kauppatieteelliseen tiedekuntaan taloustieteen ja talousoikeuden yksikköön. Lindgrenin tutkimusalaa ovat yritysverotus ja yritysten omistajanvaihdosten verotus. Hän on väitöskirjassaan käsitellyt osakeyhtiön sukupolvenvaihdoksen verotusta.