Veronkierroksi tuomitut korkojärjestelyt puhuttivat Vaasan yliopiston veroseminaarissa

Vaasan yliopiston talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmän veroseminaarissa käsiteltiin korkojen vähentämistä kansainvälisessä konsernissa. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä korkein hallinto-oikeus (KHO) julkaisi kesän kynnyksellä kaksi merkittävää vuosikirjaratkaisua, jossa se katsoi korot vähennyskelvottomiksi kahdessa isossa kansainvälisessä korkojärjestelyssä ja sovelsi toiseen järjestelyyn veronkiertosäännöstä.
Veroseminaarin panelisteina olivat Marianne Malmgrén (VM), Tero Honkavaara (EK), Sami Koskinen (Verohallinto), Petri Harsu (KPMG) ja Juha Lindgren (Vaasan yliopisto).

Seminaarissa avauspuheenvuoron pitäneen Vaasan yliopiston vero-oikeuden ma. professorin Juha Lindgrenin mukaan seminaarilla haluttiin lisätä ymmärrystä asiasta ja siitä, miten KHO:n päätökset vaikuttavat lainsäädännön tulkintaan.

– Kyse on siitä, miten rinnasteisissa tilanteissa tai verosuunnittelussa voidaan jatkossa toimia. Annoimme tilaa keskustelulle ja pyrimme löytämään vastakkainasettelun sijaan yhteistä näkymää, Lindgren sanoi.

Korot eivät olleet vähennyskelpoisia

KHO tuomitsi 19. toukokuuta tekemissään ennakkopäätöksissä korot vähennyskelvottomiksi kahdessa merkittävässä kansainvälisessä järjestelyssä. Helsingin Sanomien mukaan järjestelyissä olivat osallisena yhdysvaltalaisen ja tanskalaisen konsernin tytäryhtiöiden Suomen sivuliikkeet, joille oli järjestelty satojen miljoonien eurojen velat.

KHO katsoi päätöksissään, että kansainvälisen konsernin Suomeen perustetun sivuliikkeen ulkomaiselle konserniyhtiölle maksamat korkokulut eivät olleet sivuliikkeen verotuksessa vähennyskelpoisia.  KHO teki samana päivänä myös kolme muuta vastaavanlaista päätöstä.

Verohallinto on jo reagoinut päätöksiin. Sen mukaan KHO:n uudet ratkaisut selkiyttävät aiemmin oikeuskäytännössä vallinneen tulkinnanvaraisen tilanteen. Nyt julkaistujen päätösten mukaan korot voidaan katsoa vähennyskelvottomiksi, kun osakkeita, joiden hankintaan velka liittyy, ei voida kohdentaa sivuliikkeen varoiksi tai järjestely voidaan katsoa veronkiertämiseksi.

Verohallinto on aiemmin julkisuudessa arvioinut, että tämän tyyppinen kansainvälisten konsernien aggressiivinen verosuunnittelu korkojärjestelyineen on vähentänyt suomalaisia yhteisöverotuloja jopa sadoilla miljoonilla euroilla.

Voidaankin ennakoida, että KHO:n päätökset muuttavat yritysten verosuunnittelua.

– Sivuliikkeiden käyttö verosuunnittelussa varmasti vähenee, samalla joudutaan miettimään apuyhtiöiden käyttöön liittyviä riskejä, sanoo professori Lindgren.

Vaasan VERO ei vapise -seminaareista hyvää palautetta

Juhannusviikolla pidetty seminaari oli järjestyksessään toinen ”Vaasan VERO ei vapise” -teemalla järjestetty seminaari. Seminaari pidettiin Helsingissä. Puhujina ja paneelikeskustelun osallistujina olivat Lindgrenin lisäksi veroasiantuntija Petri Harsu KPMG:stä, erityisasiantuntija Sami Koskinen Verohallinnosta, johtava veroasiantuntija Tero Honkavaara Elinkeinoelämän Keskusliitosta sekä lainsäädäntöneuvos Marianne Malmgren valtiovarainministeriöstä.

– Palaute seminaarista oli positiivista ja antoi hyviä eväitä tilaisuuden järjestämiseen myös ensi vuonna, sanoo vero-oikeuden ma. professori Lindgren.

Yhteistyökumppaneina seminaarissa olivat Verohallinto ja Verotus-lehteä kustantava Kustannus Oy Verotus.

Lindgrenin mukaan Vaasan yliopiston talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmässä kansainväliseen vero-oikeuteen liittyvät kysymykset ja niitä koskeva oikeuskäytäntö ovat yksi keskeinen tutkimusalue.

– Meillä on käynnissä väitöskirjatutkimukset muun muassa veron kiertämisestä Suomen ja EU:n vero-oikeudessa, tavaramerkin siirtohinnoittelusta sekä maastapoistumisverotuksesta (exit tax), hän sanoo.

KHO:n tiedote ennakkopäätöksistä

Vaasan yliopiston talosoikeudellisen informaation tutkimusryhmä