Y-sukupolvi arvostaa kuuntelevaa esimiestä

Y-sukupolven edustajat eli 1980–2000-luvulla syntyneet työntekijät haluavat työssään tulla kuulluksi. Heille on tärkeää, että heidän mielipiteitään kuullaan ja kunnioitetaan.
Tohtorikoulutettava Susanna Kultalahti kertoi lokakuun Minä ja tiede -luennolla mikä Y-sukupolvea motivoi ja mitä he odottavat esimiehiltään sekä mistä arvot, asenteet ja mielipiteet kumpuavat.
Tohtorikoulutettava, Y-sukupolvelainen Susanna Kultalahti

- Jokainen sukupolvi on erilainen. Se maailma ja ympäristö mihin synnytään, vaikuttaa niihin arvoihin ja asenteisiin, jotka myös heijastuvat työelämään, Kultalahti selittää.

- Y-sukupolven arvoihin ja asenteisiin ovat vaikuttaneet muun muassa terrorismi, lama, teknologian kehitys ja huolehtivat vanhemmat.

Työ ei ole koko elämä

Y-sukupolvi ei halua työn olevan koko elämä. He kokevat, että työ mahdollistaa muun elämän. Vapaa-aika ja perhe-elämä tulevat ennen työelämää. Y-sukupolven edustajat tuovat töihin koko yksityisminänsä, eikä erillistä työminää ole.

- Työssä viihtyminen on tärkeää, halutaan toimia kivassa työyhteisössä. Myös perheen ja työn yhteensovittaminen ja onnellisuus yksityiselämässä motivoivat hyviin työsuorituksiin.

Y-sukupolven on ennustettu muuttavan työelämän ja heidän sanotaan haastavan esimiehet ja johtamistyön. Kultalahden mukaan näin on, mutta eivät he ole erityisen itsekkäitä, narsistisia tai hankalia. Y-sukupolvi haluaa tukea työhönsä esimieheltä esimerkiksi palautteen muodossa. Esimiehen toivotaan tunnistavan työntekijät yksilöinä ja kokonaisuutena.

- Tutkimukseni mukaan Y-sukupolvi tarvitsee esimiestä. Hänen toivotaan kuuntelevan ja kunnioittavan ja auttavan kehittymään. Y-sukupolvi haluaa, että esimies tuntee heidät ja heidän työnsä, Kultalahti selittää.

Y-sukupolvi arvostaa työelämässä joustavuutta ja mielekkäitä, sopivan haastavia työtehtäviä.

- Y-sukupolvea ei niinkään motivoi raha, vaikka tietenkin yksilöllisiä eroja on. He eivät myöskään halua liikaa haasteita tai vastuuta. Työ ei saa kuormittaa yksityiselämää, kertoo Kultalahti.

Seuraava kaikille avoin ja maksuton Minä ja tiede -luento pidetään 11.11. tiistaina Seinäjoen pääkirjastossa ja torstaina 13.11. Vaasan pääkirjastossa. Luennot alkavat klo 18. Luennolla pohditaan tutkimustuloksiin perustuen, millainen on hyvä vanhuus.

Lue lisää Minä & tiede -luennoista