Yliopisto mukana Tietoprovinssissa
Yrityksen menestyminen vaatii sopivasti yrittäjämäisyyttä
Elintarvikealan strategioita ja innovaatioita esittelevässä seminaarissa tutkija Jesse Heimonen kertoi FoodIR-tutkimushankkeen tuloksista. Yrittäjämäisyys auttaa yritystä uudistumaan ja pitämään yllä kilpailukykyä.
Yrittäjämäisyyttä elintarvikealan yrityksissä mitattiin tarkastelemalla kuinka aktiivisesti yritys tarkkailee markkinoita ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia, pyrkii tuomaan markkinoille uusia tuotteita tai palveluita sekä rohkenee tehdä valintoja, joiden seurauksia voi olla ennalta vaikea ennustaa.
– Kun yritys on sopivan yrittäjämäisesti asennoitunut sekä kyvykäs hyödyntämään havaitsemansa markkinamahdollisuudet, on myös yrityksen kannattavuus keskimääräistä parempi, Heimonen kertoo.
– Yritykseltä vaaditaan omaksumiskyvykkyyttä, jonka avulla uudet tuote- ja palveluideat saadaan liikkeelle ja jalostumaan yrityksen sisällä sekä lopulta kaupallistettua, lisää Heimonen.
Tietoprovinssi on Seinäjoella vuosittain järjestettävä tiedon noutopöytä, joka esittelee eteläpohjalaista tutkimusta, kehittämistä ja koulutusta. Ensimmäinen Tietoprovinssi järjestettiin vuonna 2011. Vetovastuu on Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistyksellä.