Yliopisto ottaa opiskelijan hyvinvoinnin vakavasti – yhteishaku korkeakouluihin alkaa tänään

Kaksi henkilöä katsovat kameraan ja hymyilevät, sininen grafiikka taustalla
Vaasan yliopisto haluaa tarjota opiskelijoille ikimuistoisen kampuskokemuksen ja kohtaamisia kasvotusten sekä hyvät lähtökohdat työelämään. Yliopisto kehittää edelleen pandemian aikana syntyneitä uusia hyvinvointia edistäviä toimintoja, joita moni hakija arvostaa koulutusohjelmassa tänään alkavassa korkeakoulujen yhteishaussa.

Opintojen suunnittelun ja sujuvan etenemisen tueksi on Vaasan yliopistossa tarjolla monenlaista yksilöllistä tukea. Jokaisella opiskelijalla on nimetty omaohjaaja, joka kulkee rinnalla koko opintojen ajan sekä tukee opintojen suunnittelussa ja etenemisessä. Järjestelmästä hyötyvät erityisesti opiskelijat mutta myös heidän tulevat työnantajansa. Tehtävien hoitaminen ajallaan ja omien resurssien hallinta ovat avainasemassa siirryttäessä työelämään.

Omaohjaaja johdattaa opiskelijan yliopiston opintopsykologin luo, jos opintojen etenemistä hankaloittaa jännittäminen tai opiskelija tarvitsee muuta tukea.

– Opintopsykologi on perehtynyt oppimisen, ohjauksen ja neuvonnan psykologiaan. Hän auttaa opiskelijoita motivaatioon, ajanhallintaan, opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa, kuvaa vararehtori Annukka Jokipii.

Vaasan yliopisto panostaa myös opiskelijoiden liikuntapalveluihin. Liikuntapalveluiden merkitys hyvinvointiin on suuri. Ne edistävät paitsi terveyttä, mutta myös luovat sosiaalisia suhteita ja ylläpitävät opiskelukykyä.

– Liikuntapalveluissa lajivalikoima on monipuolinen, kustannukset ovat edullisia ja liikuntapaikat sijaitsevat lähellä kampusta, jolloin opiskelijoiden on helppo lähteä liikkumaan/osallistua.

Yhteisöllisyyttä pidetään yllä ja kehitetään yhdessä myös Vaasan yliopiston ylioppilaskunta VYY:n kanssa. Vuosittain järjestetään esimerkiksi koko yhteisön yhteinen hyvinvointiviikko ja -päivä.

Jatkoa saanut Vaasan yliopiston ja VYY:n yhteinen Mikä neuvoksi -hanke kehittää edelleen opiskelijoiden ohjausta ja hyvinvointipalveluita vastaamaan koronaepidemian ja sen jälkihoidon mukanaan tuomiin haasteisiin. Toimenpiteillä vähennetään opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä ja vahvistetaan yhteisöllisyyttä muun muassa vertaistukitoiminnalla. Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt määräaikaisen erityisavustuksen hankkeeseen.

Uutuutena data-arkkitehtuurin opintosuunta

Vaasan yliopiston koulutusta uudistetaan parhaillaan niin sisältöjen kuin tarjonnankin osalta. Yliopisto panostaa vahvasti koulutuksen laatuun ja kansainvälisyyteen sekä digitalisaatioon. Viimeaikaiset menestymiset kansainvälisissä rankingeissa, kuten sijoittuminen maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon kansainvälisessä Times Higher Education rankingissä, konkretisoivat hienosti positiivisen kehityksen.

Vaasan yliopistossa kehitetään myös uusia koulutusohjelmia ja opintosuuntia. Uusi avaus tämän kevään yhteishaussa on data-arkkitehtuurin opintosuunta, joka on yksi tekniikan energia- ja informaatiotekniikka -kandidaattiohjelman hakuvaihtoehdoista. Data-arkkitehtuurissa on kyse datan keräämisen, hallinnan ja analyysin suunnittelusta sekä palveluiden toteuttamisesta eri käyttäjäryhmien tarpeiseen.

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkoi tänään ja jatkuu 30. maaliskuuta kello 15 saakka.

Vaasan yliopistosta opiskelupaikkaa voi hakea kauppatieteiden, tekniikan, tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen, hallintotieteiden sekä viestintätieteiden suomenkielisissä kandidaatti- ja maisteriohjelmissa. Kandidaattiohjelmissa on haettavissa yhteensä noin 630 opiskelupaikkaa ja maisteriohjelmissa 170 opiskelupaikkaa. Koulutuksiin haetaan Opintopolku-palvelun kautta.

Opiskelijat valitaan todistusten tai valintakokeiden perusteella, ja kandidaattiohjelmien valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa lähikokeina. Maisteriohjelmien valinnat perustuvat hakijoiden aikaisempiin korkeakoulututkintoihin tai -opintoihin. Yhteishaun kanssa samaan aikaan avautuu erillishaku avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482